Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Da har vinterens koseprosjekt startet. Min 1956 5,5 Evinrude fisherman skal få seg en overhaling etter lang tids hvile.

 

Motoren er demontert. Med det til følge at endel skruer selvsagt er knekt. Andre har dårlige hoder.

 

Kjenner dere motormekkere til hvor det er greit å få tak i syrefaste skruer til disse motorene? Helst i form av ferdige sett.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Her bør vel noen av dere i området vise ansvar :yesnod:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31706820

 

Skulle gjerne hatt den selv da dette er en motor jeg har durt rundt med i adskillelig antall timer i barndommen. Men det blir for langt å hente dessverre.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Noen som har bruk for en gammel Chrysler 6?

fikk den av en gammel dame som hadde brukt den på hytta to ganger, å etter det har den bare stått lagra på låven. får ikke gnist på den. Så litt feilsøking må nok til.. Vet ikke årsmodell, Men tipper det er rundt 1970-75. Motoren befinner seg på Støren i sør trønderlag.

Redigert av Bjoan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er jo fillern meg en sykdom! Trenger jeg flere motorer? Nei! Ser jeg etter flere? Ja! Bruker jeg alt for mye tid på finn.no og tilsvarende sider? Definitivt!

Etter feiring av navnedagen til mini i går var jeg slakt på sofaen og jaggu klarte jeg ikke å legge inn ett bud på en påhenger på impuls. Ergo ligger det nå enda en bak i kjerra og venter på litt tender love & care.

 

Hadde vel egentlig bestemt meg for å holde meg til Evinrude/johnson på veteran, men gikk på ei blemme der - ergo ligger det en Yamaha bak i bilen og venter på litt love & care.

 

yamaha2.jpg

yamaha1.jpg

 

Jeg vet fint lite om denne, så om noen har litt info så fyr løs. Lurer blant annet på følgende:

 

- Denne er luftkjølt, men noen luftkjølte modeller har også vannkjøling av stamme?? Har denne noen form for impeller som jeg må passe på?

- Kan jeg bruke samme type TC-W3 på denne som på vannkjølte motorer?

- Hvordan kan jeg finne årsmodell/manual til denne? Eneste jeg har er typenummer: 642, og serienummer 003734

 

Har nå lovt meg selv å selge noe før jeg kjøper noe nytt - blir spennende å se om jeg klarer å holde det løftet :lol:

 

 

Denne Yamaha 3,5hk er fra begynnelse av 70-tallet.

 

Hadde en slik kjøpt ca 1972 +/-

 

Ikke av de bedre motorer av de jeg har hatt fra 70-tallet.

Luftavkjølt som du sier.

 

Husker ikke helt, men tror jeg skulle skifte toppakning eller noe slikt på den på 80-tallet.

Boltene var myke som smør og de fleste gikk av.

Motoren ble så kassert.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Godt nyttår alle sammen :)

 

jeg har en 67 model mercury 35hk denne trenger litt mere tid enn hva jeg kan sette av fortiden med barn nr 2 bare uker unna. Er det noen som har mulighet til å ta på seg å skifte topplokket på denne? topplokk og pakning er på lager, demontering er påbegynnt, men ikke fullført.

 

Mvh Erik

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

denne må vel være for spesiellt interesserte http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=33183945

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Denne Yamaha 3,5hk er fra begynnelse av 70-tallet.

 

Hadde en slik kjøpt ca 1972 +/-

 

 

-Denne det er bilde av her, har 1:100 i blandingsforhold.Dette kom vel så vidt jeg husker i 1979(?)

 

Ser man dette sammen med farge/utforming av dekaler, er sannsynlig vis denne en 79-80-modell...

 

TC- W3 kan benyttes på denne.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

En barndommskompis ringte forrige kvelden og begynnte å snakke om båten sin faktisk hadde glemt hele skuta og da han snakket om å selge var interessen mer tilstede. Båten er en 64`mod selco mellom 13-15 fot, med registrert båthenger fra samme år motoren: evinrude 33hk mellom 65-75 delemotor hadde han visstnok også. båten trenger glassfiber arbeider (omfang ukjennt) sist gang jeg så båten var 94-95 etter det har den stått i garasjen hans.

 

send meg en pm. ved interesse.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

 

 

gamlekara.jpg

 

 

Fikk ett par timer fri i går kveld og anledning til å rusle ut i furtebua og skru litt. Tok ut den styggeste/mest slitne av de tre kompisene (den hvite i midten) og monterte inn nye coiler, kondensatorer, impeller, plugger og inn med ny olje i undervannshuset. Deretter opp i stampen og tre drag i snora - og visst pokker våkna den til liv! Jeg antok at jeg måtte rense forgasser etc. men det slapp jeg (foreløpig). Gikk pent og rolig på tomgang uten choke, og responderte fint på gassen. Jeg ser at det kommer kjølevann fra hullet midt på stammen (antar at dette er "kontrollstrålen"), men er det noen enkel måte å finne ut om kjølekanaler etc. oppover i motoren er åpne? Lot den ikke gå så mange minuttene av gangen - just in case.

Lurer også på om jeg burde pusse den ned og lakkere den opp, eller la den forbli med den patinaen den har - åpen for innspill.

 

Imponere rolig gange på disse, hadde forventa meg mye mer bråk og risting. Nestemann ut blir vel lagt på operasjonsbordet i påska :thumbsup:

 

En stor takk til mossmann her på forumet som sendte meg coiler og kondensatorer i posten gratis! Disse fungerte veldig bra (med litt lodding :)

Redigert av Atrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei jeg har gått til anskaffelse av en Yamaha 8A kortstammet 1975 modell. Han jeg kjøpte den av sa at det var gnist på pluggene, men det var det ikke. Det er nye tennpugger, hva bør jeg gjøre for å få liv i dette klenodiet? Noen som vet hvor jeg bør starte å lete? Det er jo ikke noen elektronikk, det er jo bare coiler, stifter og magneter går jeg ut i fra?

pc010038.jpg

 

>https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25051/pc010036.jpg[/img]

 

Mvh Diddn

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...