Finn Børge Dalen Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Hei der! Jeg har en Mariner Skipper 57 modell tror jeg. Den starter nok med litt filing av tennplugg, men er litt slitt i lakk. Jeg har arvet denne av min far, som igjen arvet det av sin far. Jeg har tenker ikke å beholde denne, men ønsker at den skal få leve videre. Er det noen der ute som kan være interessert i denne, og i såfall hva kan jeg få for den? Link to post
gemini01 Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Hei ! Prøvde å Google denne men fikk ikke særlig til treff. Bilde sier mer en tusen ord. Hvor stor er den ? Link to post
ph. Svart 5.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 Vi hadde i sin tid en Suzuki DT 30hester, den skulle absolutt ikke ha noen oljeblanding i bensinen, men olje i en separat tank som så ble blandet i rett forhold mens den gikk. Hvis man ikke husket på å fylle hadde motoren en serrie pipelyder for ulike feil. Komplett verkstedhåndbok ligger på nettet. En annen sak er at pipehjernen var meget liten og tilbøyelig til å få vrangforestillinger. I beste fall bare pep den hele tiden uten grunn, i verste fall skrudde den ned turtallet slik at man måtte holde seg på tomgang. Godt prinsipp å overvåke, men da bør overvåkingen selv helst være feilfri. p. Hei Har skaffet meg 2 gamle Suzuki påhengsmotorer som jeg regner med er fra tidlig 70-tallet en gang. Betegnelsen er DT-70. Hvit med mørkegrønne merker. De ser strøkne ut men har ikke turt å starte de da jeg ikke vet hvilken oljeblanding de skal ha. Håper noen her inne på forumet har erfaring med disse. Mener de må være ca. 4 hk. Link to post
Honduras Svart 5.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2014 (redigert) Finn Børge Sjekk om du har et lokalt kystkultur-senter e.l. i nærheten. Dersom de har en motorsamling har de kanskje en ordning for påhengsmotorer. Litt avhengig av stand etc har jeg stort sett betalt fra 2 flasker rødvin og opp til 1000,- for mine 50/60-talls påhengere (stort sett 18hk) Synd om du selger den til en eller annen tenåring som skal ha seg en billig påhenger på jolla, og bare dumper den når den ikke virker lenger. Redigert 5.Desember.2014 av Honduras (see edit history) * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
svenmorten Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Ser det har vært stille på denne tråden en stund, men lurer på om det ikke kan være rett sted å lete etter motor til båtprosjektet mitt. Båten er en 10 fots "mahogany-racer" (samme som Honduras sin) og drømmen må våre en 50-60 talls motor på rundt 15-25 HK. Ser jo for meg Mercury med hærlig høyde og skinnende krom, men alt er egentlig av interesse. Poenget er å ha noe som tidsriktig passer til en utrolig linjelekker liten båt. Takknemlig for all hjelp. Bygger Glen-L Squirt Link to post
gemini01 Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 (redigert) Test av gammel suzuki DT100 fra 1969. God ytelse fra en støyende motor :-) Båten er 15 fot og går i plan. Redigert 7.Mai.2015 av gemini01 (see edit history) Link to post
gemini01 Svart 14.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2015 (redigert) Da har jeg vært så heldig å få fatt i den første modellen av påhengsmotoren Suzuki lagde. Den er fra 1965. Rød tank og eggehvit nedentil. Ønsker å komme i kontakt med andre som har erfaring med samme motor. Den har benevnelsen D40 og den yter angivelig 4,5 HK. Her er link til en maken motor: http://www.gmms.no/?id=101&title=1965%2BSuzuki%2B4hk Redigert 14.Mai.2015 av gemini01 (see edit history) Link to post
SveinHa Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 En nabo hadde en slik. Han sleit fælt med å starte den og hadde alltid med seg en pose med tennplugger, en dag likte den en plugg, en annen dag en annen... Han kom ofte roede hjem fra fisketurer... Lydløs var den ikke... Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
gemini01 Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 (redigert) Da vil jeg tro det måtte være noe grunnleggende galt med motoren til naboen din. Har ikke fått testa min ennå. Det ser ut for meg at modellen som kom noen får år senere er bygd på samme lesten. Disse er hvite med grønne dekaler. Har et par av de også, både 4,5 & 7 HK, og de går "klokkerent" uten noen form for startvansker. Men at de bråker kan jeg si meg enig i. Yter veldig godt. Skal komme med tilbakemelding når jeg får testa den røde . - Om jeg får start da Redigert 16.Mai.2015 av gemini01 (see edit history) Link to post
SveinHa Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Ja, enten med motoren eller mannen. Det er utrolig hvor mye trøbbel en litt feiljustert forgasser eller feil bruk av choke kan føre til... Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
simon_a Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Beklager å måtte meddele at .. Mercury kom med elektronisk tenning i 1968 ( SS ( Solid State ) ble senere hetens Thunderbolt ), Johnson/Evinrude kom også med elektronisk tenning på sine modeller omtrent på samme tid ... Arne Kjetil Løfter denne litt. Droll, jeg ser du skriver her at mercury kom med SS motoren i 1968. Er du skråsikker på dette, eller er det mulig at SS var tilgjengelig allerede fra1966. Fint hvis du har dokumentasjon.. Og videre, jeg mener at mercurylogoen var hvit på sort (motor)bakgrunn i 1964, i 1968 var bokstavene sorte på hvit bakgrunn med røde striper, er dette korrekt? Spørsmålet er da hvordan den så ut i 1966?? Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
pipe Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Morsom tråd.Jeg har en gammel Gilera 4 hk med vannjet hengende i skjulet på hytta.Trolig er den fra første halvdel av 60 tallet eller kanskje den er en femti taller?.Motordeksel er grønnt og den har sølv farget stamme.Noen som har noe innfo om denne motoren?Motoren er helt urørt og strøken i lakken.Gir den en skvett olje i sylinderen og tørner på den engang i blandt.Spruter også på litt spray wax og tørker av med noen års mellomrom for å holde lakken vedlikeNår jeg var guttunge på 70 tallet så var motoren lunefull og den startet ikke når den stod på hekken av båten.Den måtte startes på land og så kunne man skru den fast mens den gikk.Stoppet man den fikk man ikke start igjen før den hadde hengt minst en natt i skjulet.Det sier seg selv at denne motoren ikke ble brukt noe særlig. Link to post
Yamaha92 Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 har akuratt blitt ein ulykkelig eiger av ein evenrude 206b62 (1976 modell ) noen som veit om noen greie plasser og leiter etter deler til dei ? Link to post
jadalber Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 har akuratt blitt ein ulykkelig eiger av ein evenrude 206b62 (1976 modell ) noen som veit om noen greie plasser og leiter etter deler til dei ? Kommer litt an på hva du søker ? Link to post
victor Svart 6.September.2015 Link til dette innlegget Svart 6.September.2015 Hei. Jeg finner ikke noe link til marked på bp mobilversjon, som nevnt i #141. Jeg prøver meg derfor her. Jeg ønsker å bytte to defekte, mot en som starter og fungerer. Det trenger ikke å være noen veteranmotor. Bare noe som fungerer som det skal. Det jeg har er en ca. 1970 mod suzuki 15hk, og en ca. 1960 Crescent marin skipper 3hk. Men de kan nok være både eldere eller nyere. Jeg vet ikke. Suzukien brukte jeg sist for ca 15-20 år siden. Virket bra, men begynte å fuske etter ca 10-25 min på max. Fungerte fint videre på lavere turtall da. Nå syns jeg den er tung/seig å dra. Men ting snurrer og beveger seg, men ingen gnist. Crescenten snurrer veldig lett og det er gnist, men tenner ikke selv med startgass. Men det har vært nære noen ganger. Jeg har ikke greie på å skru å justere tenning og stifter osv. men vil tro at begge vil fungere videre for de som kan og har utstyr til dette. Jeg holder til på Tjøme, Vestfold, om noen skulle være interessert. Link to post
Werner Nilsen Svart 23.September.2015 Link til dette innlegget Svart 23.September.2015 Dette er jo fillern meg en sykdom! Trenger jeg flere motorer? Nei! Ser jeg etter flere? Ja! Bruker jeg alt for mye tid på finn.no og tilsvarende sider? Definitivt! Etter feiring av navnedagen til mini i går var jeg slakt på sofaen og jaggu klarte jeg ikke å legge inn ett bud på en påhenger på impuls. Ergo ligger det nå enda en bak i kjerra og venter på litt tender love & care. Hadde vel egentlig bestemt meg for å holde meg til Evinrude/johnson på veteran, men gikk på ei blemme der - ergo ligger det en Yamaha bak i bilen og venter på litt love & care. Jeg vet fint lite om denne, så om noen har litt info så fyr løs. Lurer blant annet på følgende: - Denne er luftkjølt, men noen luftkjølte modeller har også vannkjøling av stamme?? Har denne noen form for impeller som jeg må passe på? - Kan jeg bruke samme type TC-W3 på denne som på vannkjølte motorer? - Hvordan kan jeg finne årsmodell/manual til denne? Eneste jeg har er typenummer: 642, og serienummer 003734 Har nå lovt meg selv å selge noe før jeg kjøper noe nytt - blir spennende å se om jeg klarer å holde det løftet https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61063/img_0274.jpg prikk lik min:)) Link to post
Werner Nilsen Svart 23.September.2015 Link til dette innlegget Svart 23.September.2015 brukte den til reservemotor til 15 fotingen,,fungerte helmaks! https://baatplassen.no/bildearkiv/61/61063/img_0273.jpg Link to post
Werner Nilsen Svart 23.September.2015 Link til dette innlegget Svart 23.September.2015 (redigert) Min 3,5 hk.luftkjølt fra 70/71. har putret og gått hele sommeren:) fant den i 100 deler.rengjorde alt og satte sammen igjen:) Starter alltid på første draget! Har en nesten indentisk p65 fra 68,hvit og langstamme. ligger i deler og venter på montering: Redigert 23.September.2015 av Werner Nilsen (see edit history) Link to post
Werner Nilsen Svart 23.September.2015 Link til dette innlegget Svart 23.September.2015 (redigert) min 8 hk.fra 1980,lang stamme,bruker adapter(5tommer)på den: Funnet for 14 dg.siden i en container,går som en kule! Ska til å bytte til kort stamme,har funnet donormotor:) Redigert 23.September.2015 av Werner Nilsen (see edit history) Link to post
gemini01 Svart 22.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2016 Flotte disse gamle japanske motorene. Har noen eksemplarer av de første modelene fra Suzuki. Måtte jo ha også noe fra Yamaha i samlinga. Det ble med kjøp av en P65. På oversendte bilder ser den nærmest strøken. Har ikke fått den i hus enda så dette blir spennende. Veit jo ikke engang hvilken oljeblanding disse motorene skal ha ( ???? ) , og kommer nok opp med noen flere spm. etter hvert også... Link to post
Werner Nilsen Svart 31.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2016 De skal ha 1.100..står stemlet på min..de enda eldre brukte 1.50. Link to post
jørn Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 I dag har jeg hentet meg en Evinrude Angler 5 hk fra 1968. Jeg har et båtprosjekt jeg skal bruke den på, en With 10 fra 196X. Tror det blir en fin kombinasjon. Link: http://www.baatplassen.no/i/topic/122798-prosjekt-with-10/ Link to post
gon Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Gratulerer med bunnsolid og fin motor. Jeg har en maken fra samme år, men den er mye mer slitt enn din. Link to post
jørn Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Takk :) Er det noen utfordringer ved å bruke vanlig blyfri 95? Blande i olje 1:50? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn