SoBo Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Dette blir spennende nimba. Blir garantert bra Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Kaptein Thomas Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Spennende å følge! Bilder - bilder - bilder!! :-)) Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
fernanda Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 (redigert) Oioioi, nå er det jeg som synes du er tøff! Synes det er kult at folk tør og vil, gå på større ombyggingsprosjekter i en standard båt, uansett om det er for å gjøre de mer moderne, brukervennlige, praktiske eller hva vi har som motivasjon. Dette er bare topp Dette blir spennende å følge, nå ble jeg utålmodig... Vi må ha fremgang og bilder..., masse bilder. Dette blir bra! Fernanda Redigert 14.Desember.2014 av fernanda (see edit history) Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
3rik Svart 15.Desember.2014 Del på Facebook Svart 15.Desember.2014 blir spennende å se hvordan det blir! Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 15.Desember.2014 Del på Facebook Svart 15.Desember.2014 Ja du er pinadø frisk...! Det verste er at eg trur resultatet blir bra... Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 15.Desember.2014 Del på Facebook Svart 15.Desember.2014 Dette var tøft!!! Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
godthaab- Svart 16.Desember.2014 Del på Facebook Svart 16.Desember.2014 Fantastisk tråd og prosjekt! Du er superflink. Morro å se folk som er så kreative, og i tillegg har evner til å gjennomføre så til de grader! Dypt imponert, gleder meg til å følge med videre :) Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
nimba Svart 21.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 God Jul I stuen Kjekt å se interessen her ....noe som selvsagt øker motivasjonen oppi "galskapen"..... med det mener jeg at jeg aldri egentlig helt vet hva det innbærer i detalj å gjennomføre prosjektene , jeg stoler blindt på at løsninger dukker opp etter hvert og tar det derifra erfaringsmessig ser det det ut for at det til syvende og sist går bra , så stoler jeg på det !! Så når det gjelder resultatet er jeg nok like spent som dere.... Ellers...har jeg inni mellom julehandel , julebord , julebesøk og julemusikk greid å lure meg til litt juleprosjekt Så de som ser julenissen i havnen er det bare meg som er innom og nyter litt julefred i båten Ja...hvor var vi...riving pågår innimellom , er forsiktig med å ta for mye da gammel konstruksjon kan gjøre jobben lettere underveis. Her er det "nye" gulvet under bygging , utallige målinger og prøvinger måtte til før løsningen endelig stemte med planen min.... Så da var det bare å prefabrikere i garasjen Montering.... Som nevnt er ikke alle løsningene alltid klare , denne feks. , skal bli avslutning av gulv til trapp , kuttes seinere.... Så var det klart for enden på benken , dvs. enden på gulvet under benken , siden benken ikke skal utforbi blir dette dermen enden . Bruker 12mm meranti , denne har en "bærende" funksjon og skal derfor dobles på baksiden...ellers nok om enden Som nevt skulle sittehøyden i sofaen justeres opp , hoved delen ville jeg ta i gulvet , men oppdaget at 10-12 cm ble litt mye , så jeg endte på ca 70mm her , så får jeg se om jeg tar noe i "sittebenken" etterpå....? Lim og tørk..... linselus...1965 mod saab 8 hk , den skal glinse i det nye nøstet mitt etterhvert......... Tilpasninger....nøyaktigheter gir resultat Forsettelsen opp veggen er ennu uklar , blir nok å tygge på den i Julen en riktig God Jul til dere alle Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
SoBo Svart 21.Desember.2014 Del på Facebook Svart 21.Desember.2014 Har som alltid stor tro på prosjekta dine nimba. Blir alltid utført med den største presisjon og nøyaktighet. Er som regel litt slik at stien blir til etter som man går. Lykke til videre. God Jul Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
fernanda Svart 16.Januar.2015 Del på Facebook Svart 16.Januar.2015 Nå trenger vi oppdatering har Nimba, husk vi må få innblikk i hva som skjer Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
nimba Svart 21.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 Jau....det er vel kansje på tide nå Fernada.... Ser det er en mnd siden sist...og sikkert hundrede..... turer i båten ...ja ja ihvertfall 20 då !! Er nok ikke den store forandringen enda men litt har blitt gjort siden sist , løsningen med skråveggen ved enden av sofaen ble en tidstyv av de store , så her måtte flere løsninger prøves ut før jeg endelig greide å bestemme meg . Og her er tidstyven , utfordingen var først og framst å få til en avslutning for sittegruppen UTEN den gamle trefjøla til Nimbus samt en grei overgang til dasjen , dette kommer gjerne ikke så gått fram på dette bilde men det kommer nok seinere...ellers måtte den gamle innredningen syes fast før nedskjæring av veggen . Alt som skues limes i tillegg !l Hyllen , eller rettere sagt oppbevaringsrommet i toppen er meningen å beholde , plexien som danner luketoppen/lokk blir modifisert med skråkant parallelt med den nye veggen. Ellers blir skapet på lugaren noe mindre selvfølgelig. Gulvet i skapet var heldigvis ca samme høyde som siste trinn i "gangen" ,det gjør arbeidet med ny trapp litt enklere... Ny vegg på gang...og ekstra "spikerslag" for trappen , forøvrig en ubrukelig anakonda fra Netthandelen... Veggen deler jeg i 2 , det gjør tilpassning lettere og frakten mer håndterlig . Veggen tilpasses slik at jeg kan legge på 6 mm på resterende vegg , dette har mest å gjøre med avslutningen på toppen / overgang vegg 6 mm staver limes i press Ny vegg , samt trefjøla til Nimbus Siden jeg nå har vært trappeløs en stund fant jeg det best og forsette med motsatt vegg for å få fortgang på denne . Skipperstolen som skal utvides krever selvsagt større gulvplass , dette gjøres nødvendigvis ved å utvide gulvet mot babord , parallelt med den nye veggen , åpningen (trappeoppgangen) havnet dermed på 63 cm , dvs. havnet var vel ikke det rette uttrykket , ved tidkrevende utmåling på babord side og vinkling av vegg fant jeg ut at det måtte bli passende Dette ser ikke særlig bra ut......., men jeg kan forsikre om at når platene er på plass er det solide greier..... Med finer , skruer , trelim og tec7 begynner ting å ta form , alt "skjult" treverk har fått 2 strøk med lakk før montering av plater , dette for å hindre fuktighet å trenge inn i treverket. Her har jeg også lagt inn et trinn for tilkomst til stol Her ser en utvidelsen av gulvplassen ovenifra , det nye gulvet vil stikke en tanke utenfor samt bli avsluttet med en pynte-list. Da skulle det være klart for ny trappe-konstruksjon PS! tusen takk for autolagringsfunksjonen Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
SoBo Svart 21.Januar.2015 Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 Flott arbeid som alltid nimba. Ikkeno tull når du setter i gang, gode gjennomtenkte løsninger Venter spent på fortsettelsen. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Kaptein Thomas Svart 21.Januar.2015 Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 Moro å følge med! Og så bra med bilder! Sitér dette innlegget Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
fernanda Svart 24.Januar.2015 Del på Facebook Svart 24.Januar.2015 Dette er bare så bra! Spennende oppgave du har gitt deg ut på her. Pass på så vi får være med i alt som skjer underveis Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
nimba Svart 8.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Da har jeg kommet et lite stykke videre.... Med krykker og et kne satt ut av drift har jeg de siste ukene kun fått puslet på med småting i verkstedet , siden turer i båten rett og slett ikke har vært fysisk mulig å få til ! Men nå smiler livet , kneet går selv og krykkene er kommet på loftet Det er hovedsaklig dasjen jeg har fått bygget "ferdig" , nå gjenstår kun montering ! Her har jeg grovskjært en plate som etterhvert skal bli toppen på den nye dasjen , hullet er laget for å komme til med en blyant slik at jeg kan merke rundt åpningen på undersiden . Etter at platen over ble kappet til kom jeg på en bedre løsning med avslutning ut mot hjørne/list så ny plate måtte dermed lages , her er den rigget opp for fresing av åpning til luke En ny verden har åpnet seg med slikt verktøy Kant til plexien , samt støttesrtuktur til innvendige vegger Well fitted.... Innvendig vegger samt ny bunn er nå kommet på plass , pussing og sparkling pågår Så var det plexien , gjenbruk gikk fint , denne ble så frest til den nye åpningen ferdig med grunnarbeid , så her påføres Toppstrøk Da var den klar til montering Som nevnt tidligere ønsker jeg å skifte ut mest mulig av teaken ombord , ny teak er kommet i hus og dette blir første test ! Liming...... Tørking i press... Etter en liten pussejobb er det tid for fresing av kantene Så må åpning til bilstereoen skjæres ut Så til slutt finpussen , her med 150 kornig Behandling..... Mitt nye Teak-look i janita Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
SoBo Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Meget godt arbeid nimba. Kommer til å bli kjempefint. Forresten moro/kjekt med overfres Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Møkkalasset Svart 9.Februar.2015 Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 Flott å se fagmessig utført arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 9.Februar.2015 Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 Dette blir knall. Bra jobbet og spennende å følge videre Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
nimba Svart 15.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Kjekt med sånne fornøyde følgere... Ja...en sånn fres har jeg tenkt på i mange år SoBo , den gjør amatører til proffer men er egentlig litt stor og kraftig for sånt putlearbeid som feks."båtstereoteaken" .... den skal etterhvert monteres i bord og vil da bli enda mer anvendelig både til små og store ting. Sveiven er til å heve å senke fresen , en slik nedfelling krever at en har et "land" og føre treverket mot under fresing , landet som en skimter øverst i bildet er ikke et slik land , denne er til sagen.. kan jo vise litt når utstyret er klart visst noen ønsker...? Ellers....har eg hatt god framgang salongen i det siste det begynner å dukke opp små ferdig "finish" detaljer .... Tbc... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
SoBo Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Av interesse ja, helt klart. Være seg verktøyoppsett og fremdrift på prosjektet Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
nimba Svart 15.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Skal fixe det Sobo ............Så var det klart for litt "finish" arbeid , denne sto foran varmepumpen sist , men er nå modifisert noe . Den skal "trekkes" med høyglans plast som etter min mening gir et (profft inntrykk) så lenge en lager skjøter på de "rette" stedene .Sittebenken som kommer oppå skal ha teakpreg , derfor har jeg valgt å beholden denne hvit slik som orginalt , teak begge steder ville blitt for mye synes jeg Oppdeling av plater foregår med en stabil kniv , skjærer en nok ganger kommer man helt igjennom , alterativ er å skjære et godt spor å så knekke platen Bøying av platen er ikke lett ! for å få en stabil "bøy" må en bruke varme , for mye ødelegger ødelegger fort , så her må en føle seg fram... treklossen er satt på for å få et godt jevnt trekk i den plasten mykner Min beste venn Tec-7 Siden bøyen ikke traff helt på vinkelen måtte jeg" tvinge" siste rest i press, klar til bruk! Komplisert sak Større utfordring var denne , dette er "veggen" på BB-side , skal knekkes rundt hjørne for å ikke få skjøt ! Forsøk 1 og 2 Forsøk 3 Som nevnt er disse platene veldig ømfintlig på temperaturen , etter 4. forsøk fikk jeg det endelig til , varmen ble konsentrert til "knekken" i mellom platene , så kun 2-3 millimeter ble oppvarmet For å få knekken "fin" og "rund" freste jeg av kanten platen ble knekkt ned/rundt (arbeidsbordet) jippi Tilpassing... Og her er det klart for liming , vinkelen på knekken ble perfekt så platen sugde seg fast fint på plass Ble riktig så fornøyd med resultatet ....her ser en også sittebenken sin posisjon Profft lureri... ? Knekken som fikk skuldrene ned igjen.... Så litt arbeid på STB-side , veggen skal "plastres" og her er den oppskåret på mål Så mere liming...... Fot trinnet må limes senere siden platen skal bøyes inn..... Denne klossen skal inn og danne grunnlag for bøyen Her brukte jeg ikke varme , men rå makt Bøyen ferdig limt Et mer oversiktelig bilde kansje... Fot trinnet lagde jeg så av sofa-gavlens nederste del , tidligere kalt nimbus trefjøla Passet fint den Tok med meg den nye dasjen i fineværet , i utgangspunktet hadde jeg planer om å sparkle fuge mot eksisterende dasj, men nå som den nye teaken til stereoen går helt ned i platen , blir det kun en stripe igjen å "lukke" , jeg går heller derfor for å leggen en akrylfuge , dermed slipper jeg masse pussearbeid osv. Endene som stikker ut forbi er ikke for lang..... de skal freses inn i kantlisten , tror det blir knall "snyggt" Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Viksund Bravo Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Fantastisk arbeid :clap: Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
ray Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Utrolig proft resultat Nimba! Hvor kjøper du de høyglans plastplatene henn? De kunne jeg med fordel ha brukt selv også på utsatte steder! Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
SoBo Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Hatten av igjen fra min side nimba Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
fernanda Svart 15.Februar.2015 Del på Facebook Svart 15.Februar.2015 Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.