Svaap Svart 27.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2010 Motbakke i går.... Var ikke helt fornøyd med fronten jeg hadde laget til hytta, så jeg "tok meg råd til" å lage en ny. Når denne var ferdig utformet og jeg skulle banke den på plass, så sprakk hele greia -ikke fordi med var for trang, men det var en hindring i sporet jeg ikke hadde fått med meg. Ja ja.... Blanda litt epoxy og limte fanteriet sammen igjen. Bestemte meg for å ikke gi meg i den "sinnsstemning" jeg var i etter å herpa flott eik, så jeg tok den første hyttefronten begynte å forme bak-karmen til styrebrønnen. Det er samme utfordring her ift at akterdekket butter i karmen, og den må derfor monteres før jeg kan drive. Her er den kommet på plass -første gang: Ettermiddagen i dag har vært bedre. Begynte med å høvle den limte fronten, og monterte den på plass der den hører hjemme. Under dekket -i forkant av hyttefronten, skal det være en "dekksbjelke" for å feste endene på dekksplanken til fordekket. Denne laget jeg mal til, og skar ut av 2" tykk eik: Når denne var tilpasset og høvlet, festet jeg den med tvinger der den hørte hjemme. Borret alle forsenker-hullene i dekksplankene over denne bjelken, og ville trekke den godt intil med skruene. "Perler på en snor": Må ha nytt forsenker-borr før jeg kommer helt i mål på disse, men fordekket er nå "hel ved" Måtte få oversikt over hva jeg har igjen av eikeplanker, så jeg ikke fortsetter med denne sløsinga. Skjønner nå at jeg må holde meg til første forsøk heretter. Denne eika er lagret siden 1952 ( ) -og er å anse som ren adel av båtbygger-materialer. Målte ut og høvlet det jeg skulle ha til sidekarmene til styrebrønnen, og begynte å måle opp hvordan hjørneforbindelsene skulle bygges: Her er skissa til sammenføyningene: Påbegynt oppmåling: Bruker en skalpell for å risse opp etter blyantstrekene. Da får sagbladet noe å ta tak i når jeg begynner kuttet: (Skar egentlig intill en stål-linial, men jeg klarte ikke å ta bilde og holde denne samtidig... ) Her er den på vei inn igjen for oppmåling av neste step: Det var det jeg rakk i dag. ...to be continued... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 28.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2010 Et sabla møkkavær i dag setter en demper på arbeidslysten... Kom meg ut etterhvert, og begynte med sink-forbindelsen til styrebrønn-karm. Her har jeg skåret ut bakveggen: Disse skal etterhvert passe i hverandre: Etter endel tid med oppmåling (x2 nå som jeg bare har akkurat det jeg trenger av eik), så begynte jeg å skjære: Alltid spennende å se hvordan det passer -skal ikke være mye feil før det sladrer skikkelig på sluttresultatet: Phu Veldig fornøyd med den: Da er det bare å håpe at jeg er like heldig med den andre siden... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Snekker'n Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Da er det bare å håpe at jeg er like heldig med den andre siden... Du er ikke heldig, du er dyktig! Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
knetrom Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Det er helt riktig, de der passer ikke gang på gang pga flaks Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 29.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2010 Det er klart man blir tryggere og tryggere på slik med nok øvelse, men det er alikevel "ikke gitt" at det går bra. Blir litt vel spennende når man ikke har mer materialer enn til at man må lykkes i første forsøk... Fikk nå i allefall den andre siden også på plass i dag, og er strålende fornøyd og glad over det: Når jeg i tillegg vet at min datter sitter i forskipet og limer/banker trepropper ned over skruene -ja da er gleden dobbel (minst ) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
vivvi Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Blir bare mer og mer imponert over arbeidet du legger ned! Blir virkelig resultater du kan være stolt av! Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Svaap Svart 29.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2010 Takk for det Vivvi. Leit å lese om at teltet ditt har gjort det til vane å flakse av gårde med vinden...akkurat som om det ikke er nok arbeide å skulle bygge båt i utgangspunktet... -Håper du kommer deg inn på en låve/verksted -som jeg har sett du leter etter. Lykke til! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Viksund Bravo Svart 29.August.2010 Del på Facebook Svart 29.August.2010 Etter å ha lest denne tråden har jeg konkludert med at "alle de rare meislene" jeg har er til dreving av båt. Stemmer ikke det? Ser ut til at en del av de er slipt om og tilpasset en del. Fikk de av en kollega for noen år siden. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Svaap Svart 29.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2010 Noen av disse jernene ser ut til å være til driving av trebåt/dekk, men det var endel jeg tviler på er til det formålet.. Hvis du kunne være interessert i å selge et par av dem, så er jeg interessert i jern nr 11 og 14 fra venstre på det øverste bildet ditt... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Viksund Bravo Svart 30.August.2010 Del på Facebook Svart 30.August.2010 Værsågod Bare send adressen på IM, så har du de snart. Vet ikke hva de andre brukes til, kan sende med de som ser ut til å være til noe lignende.... Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Svaap Svart 30.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2010 Fantastisk Christian! (IM sendt) I dag begynte jeg å drive dekket. I og med at natene er trange i bunn, så legger jeg første tråd uten at garnet legges i løkker. Legger det rett og slett rett ned i natet, og slår med egenvekta på klubba. Virker som det legger seg godt nede i natet, tight og fint! Det neste laget med drevgarn blir slått ned i løkker, slik at det fyller natet bedre opp. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Wartsila Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Hva bruker du som drivgarn? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Lazyjack Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Ikke drivgarn, det er et fiskeredskap. Som drevegarn benyttes bomullsdrev over vann, under vann benyttes tjæredrev. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 31.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2010 Det er bomull ja. Har kjøpt 11 nøster. Natemassen ble sendt i går, så nå ligger alt til rette for å få et tett dekk (mangler bare en masse arbeid)... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
knetrom Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Er de rullene der kun til driving? Husker veldig godt at vi hadde helt like tau hjemme da jeg var liten, og de var ikke god for noe som helst, det skulle bare to klamme barnehender til for å ryke de. Ikke rart hvis det ikke var tau likevel! Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 31.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2010 Kjenner egentlig ikke til hva det totale bruksområdet for produktet er, men jeg klarer ikke å ryke dette for hånd.. Tau er det nok ikke Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Gullfisk Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Siden jeg er helt grønn når det gjelder trebåt, må jeg spørre hva som er misjonen med drevingen? Under vannlinjen regner jeg med er for å tette, men i dekket skal vel natemassen tette, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 31.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2010 Drevgarnet skal slåes ned i natene for å gjøre dekket stivere, samt at det kiler dekksplankene til hverandre og dermed tetter. Natemassen er også tett (når den er lagt riktig), men den er mer som en sikring ift tetthet, samt at den skal sørge for å holde drevgarnet på plass i natet. Mao: primær-tetting i et massivt tredekk = drevgarn Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 I gamle dager brukte de skipsbek i natene i stedet for Sika eller likenende. Bare gå over med varme når beken sprakk opp pga tørke i dekksplankene Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Wartsila Svart 31.August.2010 Del på Facebook Svart 31.August.2010 Javel?? Det høres ut som et veldig godt alternativ til det satans natearbeidet en må igjennom fra tid til annen! Hvorfor bruker man ikke bek lenger? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Svaap Svart 31.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2010 Bek blir hardt som pokker, samtidig som det blir mykt i sterk varme (en god sommerdag), med den konsekvens at det begynner å smitte over på de tær som tråkker over det... =svarte tær og bek over hele dekket.... Er nok ikke et produkt som egner seg å bruke -utenom for de antikvariske prosjektene- det finnes sååååå mye annet som er bedre. Det er flere som lar være å drive opp tradisjonelt bygget dekk med drevgarn, som bare nater et utfrest spor mellom plankene. Dette er ikke helt "etter boken", ettersom dekket har en strukturell betydning for helheten i skroget. Jeg har lyst til å sitere fra båten "Trebåten" av Ole Jacob Broch: "La oss betrakte skroget på en båt som en hul drager eller et slags rør satt sammen av mange deler. Vi innser fort at alle sidene av drageren må være like sterke. Sidene må være bundet sammen uten svake punkter. Ingen sider eller deler av drageren må kunne forskyves i forhold til hverandre. Når disse forutsetningene er oppfylt, vil alle sider og deler av drageren aktivt være med når den belastes. Dette utgjør dragerens styrke." Det er viktig at disse elementene har sin inbyrdes -og samlede styrke. Styrken ligger i at det er friksjon mellom komponentene. Denne friksjonen dannes ved at man tilpasser delene tett, og at man driver skroget og dekket tight sammen. En båt i sjøgang vil utsettes for store krefter -spesielt en seilbåt hvor kjøl og seil forsøker å motvirke hverandre -med et skrog i mellom som må ta støyten... En trebåt (spesielt kravellbygget -hvor bordene ligger intill hverandre), er i bunn og grunn bare "en plankestabel". Det er derfor veldig avgjørende for styrken at man bygger inn spenninger i de ulike komponentene, slik at man oppnår styrke. Det blr i grunn det samme som for en bolt -den er sterkest når den er forspent. Derfor drives tradisjonelt byggede båter i dekket. (Alternativet -som er mer og mer populært av forståelige grunner- er å bruke finèr i dekket -Stivt som pokker) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 31.August.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2010 Fikk forresten natemassen i dag... 36 herlige tuber! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 1.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2010 Phu... Andreslåtten er i gang. Blitt noen timer på traktor i dag... Båt må vente litt nå Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Gurba Svart 2.September.2010 Del på Facebook Svart 2.September.2010 ble det et par baller på målet ?? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 2.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2010 Jaggu ikke godt å si... Pressinga begynner på lørdag Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.