Bredo Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2012 Siste økt over for i dag. Fått på plass tenningssystem og "kabelhelvete". Nå er det nøyaktig 3 ting som mangler for å få dette j***** prosjektet på vannet. Forgassere Vanntemperatursender Kjølevannskoblinger til manifold og raisere Alle 3 pakkene bør dukke opp asap ellers blir jeg helt Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Bredo Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Da har jeg fått og montert vanntemperatursendere, i dag kom disse Gleden var imidlertid kortvarig da jeg fikk se dette :headbang: I tillegg var hele "foten" (på baksiden i forhold til bildet) revet av slik at den hang bare løst på staget. La inn en tilbakemelding til selger på eBay og fikk respons umiddelbart (under 1 minutt) hvor de tilbød seg å sende ny i posten. Tenkte jeg skulle fikse denne midlertidig med en slangeklemme rundt kanten og litt tokomponent lim i sprekkene. Er dette noe vits eller må jeg bare vente? Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
lassepelle Svart 19.Juli.2012 Del på Facebook Svart 19.Juli.2012 Det der er jo bare utrolig irriterende.. Håper nye deler kommer asap så vi snart får litt action her :) Sitér dette innlegget Link to post
tsb Svart 19.Juli.2012 Del på Facebook Svart 19.Juli.2012 Trist med pakker som ikke er i orden.. tror ikke du får fikset den der med liming.. Bare å vente på ny pakke vell. Håper det ordner seg for deg snart da. ikke mye igjenn nå.. Hadde vert artig å sett den utpå Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 19.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2012 Trist med pakker som ikke er i orden.. tror ikke du får fikset den der med liming.. Bare å vente på ny pakke vell. Håper det ordner seg for deg snart da. ikke mye igjenn nå.. Hadde vert artig å sett den utpå Ny er på vei, men tenkte jeg skulle fikse den såpass at jeg fikk startet motoren på pall. Du holder jo til like i nærheten, kanskje vi sees på fjorden snart Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
timon90 Svart 19.Juli.2012 Del på Facebook Svart 19.Juli.2012 Hva skulle vi gjort uten Step, Bredo? Hehe... han sørget for at jeg fikk brukt båten min etter havariet mitt i fjor. Jeg gleder meg til å høre lyden av ditt 16 manns symfoniorkester i full sang. Kommer nok 2 stk 4" tuter på min etterhvert også, men må ha velgere. Vil ikke være låst til fri eksos om jeg ikke må. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Kan kanskje klare å lime det, og dersom du har vevet glassfibermatte, så legg denne som en bandasje i epoxylim/araldit rundt for å holde den sammen. Jeg har med hell benyttet glassfiberarmering av Araldit til å lime slik plast som egentlig er noe herk å lime og få sterkt... TA Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Må be om litt hjelp nok en gang Har montert forgasserne og for meg ser det ut som det er noe galt her. Det som kalles "Choke Pull-Off" trekker i et lite stag og etter hva jeg har kunnet finne på nettet skal dette staget igjen trekke på spaken som åpner spjelet på toppen av forgasseren. De forklaringene jeg har lest sier at spjelet skal holdes ca 25% åpent når dette staget trekkes inn av vakumet som skapes i denne "Choke Pull-Off". Så kommer vi til problemet. På bildene nedenfor styrer spaken midt på bildet åpningen av spjelet. Spjelet er på begge bilder helt stengt, men uansett utslag på staget så kommer denne ikke i kontakt med spaken og spjelet rører seg derfor ikke. Skal denne spaken justeres ved å bende den til rett vinkel? Som om ikke det var nok fulgte det ikke med noen fjær eller andre mekanismer som resetter spjelet når vakumet forsvinner. Ser at det er feste for et eller annet rett under denne innretningen (2 cm til venstre for fingeren på bildet, helt nede) og at det skal gå en fjær opp til "øyet" på spaken. Da vil spjellet lukkes igjen, men burde ikke dette fulgt med forgasseren? De fjærene jeg hadde fra forrige forgasser passer i allefall ikke her Planen er å reise til Phoenix Cars på Sem i morgen for å høre om de kan hjelpe meg med disse returfjærene. Gode råd er dyre nå siden dette er siste bit som må på plass før oppstart, noen som har noen råd og vink her? Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
dvil Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Hei, Jeg har ikke veldig greie på dette, men... tar sjansen på et innspill allikevel. Jeg kan ikke se at du har noen choke pulloff vakuumklokke? Er ikke den hvite kun koblet til sekundærspjeldet? Jeg tror den skal hindre for rask åpning av det. Tipper at du kan binde fast chokespjeldet til full åpen og fyre motorene uten den hvite greia. Hvis det er som jeg tror, så skal den bare hindre at motoren vil kveles om du gir for mye gass fra lavt turtall. Kanskje har chokespjeldet en svak fjær som gir etter nå motoren fyrer, slik at det åpner seg litt. Har vært borti det på en annen gasser. Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Hei, Jeg har ikke veldig greie på dette, men... tar sjansen på et innspill allikevel. Jeg kan ikke se at du har noen choke pulloff vakuumklokke? Er ikke den hvite kun koblet til sekundærspjeldet? Jeg tror den skal hindre for rask åpning av det. Tipper at du kan binde fast chokespjeldet til full åpen og fyre motorene uten den hvite greia. Hvis det er som jeg tror, så skal den bare hindre at motoren vil kveles om du gir for mye gass fra lavt turtall. Kanskje har chokespjeldet en svak fjær som gir etter nå motoren fyrer, slik at det åpner seg litt. Har vært borti det på en annen gasser. Selve vakuumklokken er ikke med på bildet, men du ser litt av den såvidt i høyre bildekant. Spjeldet som denne styrer er det minste av 2 spjeld (så da er det vel kanskje sekunderspjeldet?) Imidlertid er det ingen fjær tilknyttet dette spjeldet nå, jeg kan la spjeldet stå i alle mulige vinkler uten at det "spretter" tilbake. Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
dvil Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Hei igjen, Jeg måtte lese litt. Jeg regner fortsatt med at du mener den hvite klokka? Kan ikke se noen andre. Her er et bilde med begge to: http://www.vetteprojects.com/kstyer/images/qjet/Picture%20015.jpg Chokespjeldet er til høyre på bildet ditt i post 302. Det kan du styre manuelt eller med elektrisk "dings", som på bildet jeg linket til. Under chokespjeldet er primærspjeldet. Sekundærspjeldet åpner mekanisk når du gir full pinne, men gasstrømmen begrenses av "secundary airvalve" (til venstre i bildet ditt). Denne er fjærbelastet og åpner etterhvert som motoren trenger det. Men for å hindre at det åpner for fort fra lavt turtall så er det låst stengt (eller nesten stengt) helt til lavt vakuum tillater at det åpner. Kan dette stemme med det du ser? Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Hei dvil Da fikk jeg i hvertfall litt navn på ting Jeg tror jeg skjønner hva du sier og alt ser forsåvidt ut til å fungere som du beskriver. Det som jeg fortsatt ikke har helt klart for meg er hvordan chokespjeldet kontrolleres på min forgasser. For øyeblikket ser det for meg ut som dette hverken er styrt manuelt eller elektronisk. Pleier å skjønne hvordan ting henger sammen, men akkurat denne trenger jeg ende litt hjelp med. Ikke gi opp enda dvil :thumbsup: Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Bredo Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Jeg kan ikke se at du har noen choke pulloff vakuumklokke? Er ikke den hvite kun koblet til sekundærspjeldet? Jeg tror den skal hindre for rask åpning av det. Etter å ha lest gjennom flere ganger skjønte jeg hva du mente her. Jo for øyblikket er den hvite vakumklokken kun koblet til sekunderspjeldet, men den kalles i delelisten "Choke Pull-Off" og på diverse filmklipp på youtube, ser det ut som denne klokken også åpner chokespjeldet sammtidig. Mulig jeg er helt på jordet, men må få dette klart for meg før jeg tar en prøvestart Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
dvil Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 (redigert) Jeg har ikke greie på hvordan dette gjøres på båt. Hvis du ikke har fått med mer enn det som er på bildet, så er det nok noe som mangler for å få choken i funksjon. Men er det sikkert at du trenger choke? Dette blir vel bare sommerbruk? Bind fast spjeldet i åpen stilling. En liten drink med akspumpene, så fyrer sikkert vidunderet. Endret: Du rakk innpå med en ny melding. Quadrajet'en finns i utallige versjoner, så det kan hende du har rett i at den hvite har dobbel funksjon. Men jeg tviler... Redigert 20.Juli.2012 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Ok, dvil, tusen takk for at du tok tid til å svare. Ser ut som flere foreslår det samme som deg. Evt å få på en returfjær slik at spjeldet regulerer seg selv etter pådraget. Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Omegaen Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Jeg fikk med elektronisk choke på den jeg kjøpte, men jeg mangler motstanden som skal ta av choken når motoren blir varm. Motoren min er ganske treig å starte uten choken, så jeg starter med chokespjeldet lukket og åpner det når motoren har startet. Trenger bare ha det lukket akkurat under oppstart for å få feit nok blanding, så er det bare å åpne når motoren går. Trenger ikke vente på at den blir varm eller noe. Kan være dine er mer lettstartet siden de er nyoverhalte slik at chokespjeldet kan stå åpent hele tiden.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
adeneo Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 (redigert) En choke pull-off styrer egentlig ikke av/på, den drar kun på nok choke til at motoren holder seg gående. Etterhvert vil en bimetallfjær slå av choken når motoren blir varmere. Har du bilde av "andre" siden av forgasseren ? Sitter det en rund sak der med en flat stift til å koble på ledning ? Har hatt båter med V6 og V8 hvor jeg har koblet vekk choken, rett og slett fordi den bare har vært til bry, og har en båt nå med GM V6'er hvor choken også er koblet ut og den starter bare jeg ser på nøkkelen, så det er normalt ikke noe problem, og choken er helt unødvendig om sommeren, bare gi litt gass når du starter opp. Redigert 20.Juli.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Hei adeneo Her er et bilde av andre siden: Ser ingen steder som ligner på en terminal for ledninger. Når du sier du har koblet bort choken, skal spjeldet da være lukket eller åpent? Beklager endel nybegynner spørsmål Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Omegaen Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 da skal spjeldet være åpnet.. Når det er lukket kommer det inn mindre luft i forhold til bensin. Hvis motorene starter uten choken kan du bare skru av spjeldene med de to skruene på toppen slik at du slipper at de kanskje lukker seg under gange.. bare pass på å ikke mist skruene nedi.. ;) Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
adeneo Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 (redigert) Kan ikke se noen elektrisk choke, og på båt så er det gjerne styrt elektrisk eller med varme fra motor, da det er dårlig med vakuum. Kan i grunn ikke se noe choke i det hele tatt, så det er vel meningen den skal stå på innsuget og virke på varmen der. Hvis du ikke finner ut av det så bare gjør som Omegaen skriver ovenfor, koble vekk hele greien, og spjellet skal stå åpen. For å starte på pall er ikke dette viktig i det hele tatt, bare pass på at choken er åpen, og hell litt suppe rett i forgasseren, så starter den hvis resten er riktig. Redigert 20.Juli.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 20.Juli.2012 Del på Facebook Svart 20.Juli.2012 Slik ser min ut. Den elektriske styringen av choken står ved vakuumklokken.. Men den elektriske styringen er jo mulig å få tak i og sette på.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Bredo Svart 21.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 Tusen takk for alle innspill. Chokespjeldet er nå festet på full åpning. Et par saker som venter på litt strøm og mye bensin Mangler fittings som fører kjølevann inn i eksosmanifold og risere. De ligger til fortolling i Oslo (pr fredag). Ringer mandag morgen og hører om det er mulig å hente. Så fikk jeg tak i holder til padda og vanntett deksel. Modifiserte litt på begge to slik at de kunne benyttes sammen. Sitter bare med en kraftig sugekopp så jeg er vel redd den løsner om det blir litt slag i sjøen. Dessuten er den litt lyssvak, men det er det eneste jeg har for øyeblikket. Planen for helgen er å vaske og polere båten så den er klar til sjøsetting asap. Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Juli.2012 Del på Facebook Svart 21.Juli.2012 Mener du har fortjent en god dag på sjøen snart... :-) lykke til.. Blir nok lykkefølelse når du kjenner båten slipper stroppene og uhyrene i kjelleren våkner... Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bredo Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Satser på en stor dag i morgen Noen som har en tolk jeg kan låne (Mercruiser/Alpha One) ? Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Bredo Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2012 Perfekt dag for litt vask og polish, mens jeg venter på den !%&"#!&¤"!/¤" pakken fra posten. Ved overtagelse så stort sett hele skroget slik ut: Etter en siste runde med polish i dag, må jeg si meg fornøyd med resultatet av mange timers jobb: Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.