Skipper Worse Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Det er sånn det er, Sæbø. Jo større båt, desto mer arbeid ... økningen går kvadratisk dvs. tre fot opp er ni ganger så mye arbeid ... I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Framtia Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Derfor bedre å øke med en meter i gangen... Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sjøtunga Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Derfor bedre å øke med en meter i gangen... Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 eg gikk opp sju fot..... Men det ser ut som regnestykket stemmer ja. Men heldigvis blir det bare første året , for å ta igjenn etterslep etter de forrige... Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Skipper Worse Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Det er det du tror NÅ ... I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Ja..hehe :-) nå er det meste kontroll på....trur eg.. Nokre timer søvn nå, så er det ombord å legge ferdig strøm til eber, og montere siste dysa til forcabinen. Og samtidig legge ned kabler til baugpropellen. Så blir det noen dager på sjøen å bruke båten litt slik at neste feil kan provoseres fram..... neida, det rekker nå... :-) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Gamle Ebern starta den. Godt det. men de som har koblet bryteren ein gang, har sikkert gjort feil. Det er en sånn rund bryter som eg vrir på. Den har kaldluft på eit trinn mot klokka, så med klokka blir neste trinn av, så er det to trinn til med klokka. Da varmer den. Men vifta har samme hastighet heile tida, på begge varmetrinn, og kald. Kan det stemme ? Det er mulig at den brenner varmere på siste trinn, det har eg ikkje målt ennå. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
alphaman Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 bra ting begynner og fungere for deg.når reiser du på ferie med skuta,og hvor tar dere turen. Link to post
Arnie Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Det kan nok stemme det du skriver om Eber'en ja, jeg har samme type selv og den oppfører seg akkurat likt. Forskjellen på trinn 1 og 2 er at dieselpumpa går dobbelt så fort på trinn 2. It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
Pjolter Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 (redigert) På min Eber, har jeg et hjul med grader på og en knapp med en rød og en grønn "lapp". Hvis jeg har feks 20 grader på termostaten, går pumpa for fullt til oppnådd temp. for så å gå til halv hastighet etterpå. Er den uten termostat, har du sikkert en full, en halv og en kald luft uten tenning Mvh Pjolter Redigert 12.Juli.2012 av Pjolter (see edit history) I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Eg får leve med ebern som den er denne sesongen. Nå skal vi prøve en langhelg i båten,og kjøre lenger en 15 min... Målet for helga er å få tak i ufo antenne å få tv opp å gå. Håper Larsstø Båt og Motor på Halsnøy har inne. Det er viktig for trivselen ombord med Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Håper å krysser alt for at helgeturen må gå bra. Det har du fortjent. Endelig ble det Bobåt Link to post
Zitt Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Selv ikke en fredag den 13. kan ødelegge nå! God helg! Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Meget fuktig på taket, og fleire time seinere avgang en planlagt, så vi valgte en kortere tur. Ca 1t i marsj på 16knop. Men alt virka greit. Kjenner litt ekstra vibrasjoner på 2800 som forsvinner på 2650. Er nok cuttles. Var nok ikkje bare løs akselzink som laga banking forrige helg. Eg synest eksos er meir røyk en burde vert. Den er lysegrå. Kan det stemme at den kanskje får litt lite luft da ? Eg tenkte å prøve litt på 2800 uten luke på maskinrom, men med kone og to barn ombord gadd eg ikkje lage til styr med det. Blir jo mye bråk når motoren er under gulvet i salongen.. Ellers fikk eg berre 3000 på max i dag og. Litt rart siden forden klarte max turtal på samme propell. Kanskje den er for tung og må cuppes av litt. Ebern har gått heile turen uten stopp :-) Hjalp å montere den på nytt med ny eksos osv. Plages med uling i gear. Er det nokon som kjenner Borg Warner 73c ? Prøveturen før kjøp, og den eine 30min tur vi fikk før havari, så trudde vi det var turbo som plystra noko voldsomt. Men det er gear. Men kanskje de skal være slik? I så fall må eg til med noe kraftig støyisolering.. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Kjøp Glomex Polaris først som sist. Fantastisk bra antenne Link to post
Pjolter Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Jef tror du vil få svart røyk ved for lite luft, grå røyk eller hvit med feks. for varm eksos temp I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Ikkje umulig det. Det er kanskje litt høyere eksostemperatur siden det er 1m tørreksos før kjølevann kjem innpå eksosanlegget... ? Eller bør eg få sjekka noko anna? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
cosmo Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Dersom det er fuktig ute får du gråhvit røyk av fuktigheten. Link to post
Mix Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Litt rart siden forden klarte max turtal på samme propell. Hva max turtall og gearutveksling hadde du på Forden ? Hvordan ser båten ut under, er det mye groe ? Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 http://www.uniteddiesel.co.uk/diesel-engine-smoke.php Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Eg kjører samme gear og propell som ford hadde. Ford var 250hk og hadde topp turtall 2450. Utveksling er 2:1. Yanmar har 340 ahk, og 3300 max turtal. Eg hadde rekna med propellen var for liten. Båten har lagt eit heilt år ute siden slipping, men i følge han som dykka så ser det ikkje "så gale ut". Det var endel å lese innpå linken fra bitteliten. Eg kom på då, at når eg monterte nye filter, så synest eg at dieselen var meget mørk på farge. Ein dag eg tappa litt fra bunnkranene i tankene, så satte eg is-boksen bak på dekk, og då var det ein besøkende ombord som meinte at det var uvanlig mørk diesel. Avtapping var forøvrig rein og fin. Tanker er aluminium, så det er ikkje rust. Kan det være dårlig dieselkvalitet? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
cosmo Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Kan den hylinga du hører være lyd fra cutlesslager under båten? Er det stor motstand i dette slik at du ikke får opp turtallet? Link to post
lnjk Svart 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Yanmar har 340 ahk, og 3300 max turtal. Eg hadde rekna med propellen var for liten. Hvorfor trodde du propellen ble for liten? Tenker du et linjert forhold mellom de to motorene så kommer du ganske likt ut (250hk : 2450 = 340hk : 3300) Forholdet er ikke linjert, fart/skrogets utforming ++ spiller selvfølgelig inn. Ser du på propelleffektkurven Yanmar har tegnet på brosjyren så gir den ca 100 kw ved 2450 rpm såfremt man får maks turtall. Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Ja, vi skal nok finne ut av det. Eg merker at maskina "henger igjenn"litt når eg akslererer, turboen kommer og pusher på etter eg har stilt opp gassen. Det kan kanskje tyde på litt tung jobb. Kan cutles lage uling kanskje? Hmm ja sei det. Eg trur aksling var normalt tung å vri rundt. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
alphaman Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 fungerer båten bra nå? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn