nedgård Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 jeg er vel heldig som har en slik tolmodighets-hest bare 3 meter fra der jeg holder på blir sosialt og fint i havna Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
nedgård Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 ;) i dag begynt jeg sjølve pussinga og vettu! gikk til med sandpapir på flaggtsanga, har visst aldri lakkert den før hehe... på tiden! ellers er båten rydda 110% nå, og jeg fikk tatt en siste tur i stad, rundt kjærringholmen i 16tiden etter jobb. det var deilig i sola i stad! til uka er det opp, og da får vi nyte hverandres selskap nok en herlig båtvinter hehehe.. jasså, hvem ga du hengeren til æ? Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Så bra at du er klar til opptrekk da Blir hyggelig med flere i havna igjen! Hengeren fikk Mikke beskjed om at han bare kunne gi til noen som trengte den, og i dag så jeg at noen sto å kappa av støttene og gjorde den klar til omsveis, noe mer vet egentlig ikke jeg om den, men det er utrolig deilig å være kvitt alt sammen! Eneste jeg har liggende igjen nå er presenningene mine, og de skal jeg prøve å få opp på endene av båthuset, er av noe bedre kvalitet enn de lettpresenningene som sitter der nå Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
vivvi Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 I dag er jeg endelig ferdig med alle spantetoppene (og to helt nye spanter) Båten er nå klar til å bare bordes ferdig og det skal bli en glede å reise å kjøpe resten av hudplanken som trengs for å lage et perfekt skrog Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Moas-ark Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Flott Vivvi! Kom med masse bilder, er kjempe moro og lærerikt å følge med! Så et spørsmål, har du hatt noen problem med jordslag på bart tre som har blitt stående ubehandlet over vinteren? evt. gjort noe for å unngå det? Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
vivvi Svart 12.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Hei igjen! Bilder kommer, må bare ta med kameraet ut. Jordslag har jeg ikke vært plaget med, men nå skal ikke jeg heller skryte på meg det mest fuktige båthuset heller. Det er nok altfor tørt inni der Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Wasco Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Her er det som vanlig mye snadder og godsaker for oss som liker å jobbe med og kjenne lukta av tre Ser også at andre nå har fått båten på land og er i gang med høst og vinterkosen. hvem har sagt at det ikke er mye kos, også når en har båten på land... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
vivvi Svart 14.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 ja, og mer skal det bli wasco... Her er det bare å følge med. Det skjer stadig noe nå. Har blant annet begynt å skru fast de nye spantetoppene, men det var mer jobb enn jeg trodde Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
vivvi Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Og da var 25 nye lengder med båtbord på plass i garasjen Bare vente på høvling igjen nå, så er vi igang igjen... Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
vivvi Svart 27.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2009 JuHu Er vel på sin plass å legge inn en oppdatering på denne tråden igjen... Skjer litt om dagen, og det går stadig framover. Velger å legge inn noen bilder, da disse gjerne forteller mer enn 1000 ord. Spantene satt fast, høvlet till på innsiden, og begynt bearbeiding utvendig... Det nederste bordet av det kravellbygde skroget er på plass Begynt stiving av spanter også innvendig. Legger opp en liten lekt på 50x20mm i de gamle sporene. Skal også legge en i topp av spantene, men dette blir da skroget er tilnermet ferdig. Bare en liten oppdatering! Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
nedgård Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Det blir bra gutten kommer nedom og titter til uka vettu! du mener "nedreste bord av det KLINKbygde" på plass? Ikke kravellbygde? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Tøft prosjekt, pen gammel skute .. ser ut som de som jobber med dette har gjort sånn før Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
index Svart 28.November.2009 Del på Facebook Svart 28.November.2009 Nå er jeg nysjerrig: Hva er grunnen til den artige utformingen av toppen på spantene? Skal du ha en form for overheng, eller er de bare ikke ferdig formet ennå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
vivvi Svart 29.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2009 Formen på spantene blir endelig formet da den gamle, øverste bordgangen er på plass. Det blir gjort på denne måten for å få en helt riktig vinkel. Skal ikke bli noe overheng nei!! Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
vivvi Svart 10.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Og da var endelig klinkene på plass fra Til tirsdag blir det høvling så er det jul... Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Wasco Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 Og med høvelspon i håret og lukta av nyhøvla tre i nesa, kan du gå jula i møtet med fred og ro i hjerte og sinn Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
vivvi Svart 17.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2009 Og da var 25 nye lengder med furubord høvlet og stablet Gleder meg til å komme igang med bordingen igjen! Har også begynt med tilpassning av ny stevn. Bilder av dette arbeidet kommer senere da kameraet må være med en tur ut igjen Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Svaap Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Må slutte meg til alle som gratulerer deg for din iherdige innsats og det flotte resultatet du har oppnådd. Artig å se at du er like optimist hele veien (Du mistet heller ikke motet når plankene sprakk under oppspenning/borring) Spjærøykrysserne er utrolig vakre og sjødyktige båter, og jeg ser at du får en kjempefin familiebåt i ditt prosjekt! Har du planene klare for bjelkeveier og dekksbjelker (Furu eller Eik?). Jeg har akkurat lagt ned siste dekksbjelke i min båt, og brukte Eik. Sterkt og godt å jobbe med. Foretrekker å høvle eik ettersom hardheten gjør at man ikke så lett river fiber. Skal du ha heltre i dekket, eller går du for en kombinasjon av finer/heltre lagt i epoxy? Hadde vært hyggelig å kunne komme ned og hilse på deg og se prosjektet ditt. Hender jeg tar turen til Isegran for å søke litt motivasjon -der gjør de en fantastisk jobb på Mohawk! Keep up the good work! Og fortsett å ta med kamera "på jobb" Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Buster`n Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Bare å ta av seg lua for jobben du gjør med båten,beundrer pågangsmotet du har. Har selv valgt båt i aluminium,men synes trebåt har en egen sjel og er fint å se på. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Brrrr!! Blir litt for kaldt å holde på i minus 30 Spesielt når arbeidet består i å klø seg i hue over 5 forskjellige vinkler som skal passe samtidig Holder på med å felle inn en fortøyningspullert i akterskipet som skal stå ned i bunnen på båten, samtdig som den ligger mot 1 dekksbjelke, kravellen og bjelkeveieren. (Alle utgjør ulik vinkel på emnet...) Måtte gå inn og finne varmen igjen før jeg trer på meg 4 lag med tekstiler og kravler ut på verkstedet igjen for å gå løs på nr 2. Påstand: "Man må være gæern som holder på med slike prosjekter?" Tilsvar: "Må ikke -men det hjelper..." Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Nr 2 på plass... Apropos Spjærøy: Kom til å tenke på at jeg sommeren for 2 år siden så en annonse på gammelt verktøy på Spjærøy Trebåtbyggeri. Jeg reiste ned og kjøpte en diger båndsag med 80cm diameter på hjulene. Beistet veide over 600kg Fikk den for 3500,- +mva (BILLIG). Uslitelig modell. Gamlekara på båtbyggeriet var av det gode østfoldske lynnet -tid for å gå av med pensjon var visst kommet, og avvikling av drifta som konsekvens. Lå mye god historie i de lokalene! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
vivvi Svart 9.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Hei Svaap og Buster'n! Takker for varmende ord! Og må bare si at jeg forstår frustrasjonen til Svaap i forhold til å tilpasse 5 vinkler som skal passe på en gang! Kommer nok dit en gang selv også. Når det gjelder dekksbljeker har jeg tenkt å laminere opp disse i furu med epoxy. Har god erfaring med dette fra tidligere båt. Dette tar noe tid, men en slipper å "kutte" noen fibre i treverket. Og nei! En må ikke være gal for å holde på med dette. Akkurat nå har jeg tatt en pause på grunn av tempraturen. Har begynt med ett lite oppussingsprosjekt hjemme i stedet. Her er det iallefall ca. 25 grader Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
index Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Akkurat nå har jeg tatt en pause på grunn av tempraturen. Har begynt med ett lite oppussingsprosjekt hjemme i stedet. Her er det iallefall ca. 25 grader Fornuftig du! Jeg for min del har basket med vårpuss og bygging av ny badeplattform de siste ukene, i temperaturer ned til 12-15 minus. Satser på å bli ferdig i løpet av morgendagen, sånn at jeg kan få sjøsatt i løpet av uka. Så nå når mildværet er på vei er det tid for å sette i gang neste prosjekt: Oppussing av stua hjemme! Noe sier meg at jeg må ha bommet litt på rekkefølgen her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Svaap Svart 9.Januar.2010 Del på Facebook Svart 9.Januar.2010 Ang dekksløsning: Jeg leste strengen på din forrige båt, og ser at du har gjort en veldig flott jobb med dekket der. Blir veeeldig sterkt og stivt, samtidig som du får et tett dekk. Var inne på tanken selv, men vet at et godt lagt heltre dekk (med tørre materialer) også kan gi en lekkasje-fri tilværelse. Lykke til med stueprosjekt (ser for meg at du kommer til å legge parkett med natespor ) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.