Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

Det er vanskelig å klare seg helt uten plast i våre dager... :nonod:

Enig i det, men jeg hadde ei skøyte tidligere som det fulgte med en hovedstrømsbryter i tre og metall. :yesnod: Det meste er mulig uten bruk av plast. :smiley:

Men i disse dager er det masse plastprodukter av "robust" kinesisk "kvalitet" som florerer på markedet. :cryin:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Jeg har også glassfibertak, men det er både stygt og dumt, men tett. Det at det er tett fører til at fukt heller ikke slipper ut, og man kan få råte og delaminering av finer osv. :cryin:

Men det var vel et ønske fra den første eieren, så da så. :headbang:

Woody, har du nok luftsirkulasjon og gode nok friskluft inntak for kabinene dine så skal du ikke få råte på grunn av glassfibertaket ditt. Tror heller at dersom du lider av delaminering av finer etc så er det fordi du ikke har god nok luftgjennomstrømmning., eller så har du fuktinntregning fra andre steder.

Har aldri vært borti ett tak som er FOR tett :giggle:

Mvh

Champagne

Har du håndrekker eller noe annet festet på taket som kan forårsake vanninntregning?

Det har jeg ja. Og som du kan se av dette litt uskarpe bilde, så går noen av skruene som fester håndrekka gjennom taket.

skrue.jpg

Hva med fortøyningstauene deres karer. Synes jeg ser noen plasttau på båten din jeg Wasco. :smash:

Hmm...avslørt igjen.. :giggle:

Ja det er plasttau, men det jeg har nå er imitert hamp eller manilla.

Å bruke ekte hamp eller manilla ble jeg frarådet. Da dette er både dyrt og lite holdbart i lengden.

Men det er vel mulig å bevare og konservere den type tau også.

Noen som har erfaring med bruk av den slags?

Har aldri vært borti ett tak som er FOR tett :giggle:

Har jo hørt at det er et problem hvis det er så tett at det ikke er mulighet for at luft kan sirkulere.

Inne i forpiggen min er det ingen lufteluker.

På taket av styrhuset er det en lufteventil, men ikke i forpiggen.

Burde det ikke vært det??

Identifisering av flott trebåt

51_1156192004.jpg

Denne flotte båten er lagt ut for salg på FINN.

Det jeg lurer på er om det er noen som kan identifisere denne båten?

Det står ingen ting i annonsen om fabrikat, bare at det er en klassisk motorbåt

Er dette er Furuholmen?

Overbygget er jo svært utypisk for en Furuholmen.

Har jo sett Furuholmen båter med ulike overbygg, men aldri sett noe som ligner å denne.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18931151

Redigert av Wasco (see edit history)
Det jeg lurer på er om det er noen som kan identifisere denne båten?

Det er nok neppe en Furuholmen båt nei. Jeg leste en gang et stykke i et båtblad om en båt som så nesten identisk ut. Men denne var full av elektronikk, joystickstyring m.m. så det er neppe samme båt. Men ganske sikkert bygget på samme båtbyggeri. Denne var bygget et sted i Hardanger mener jeg å huske, som skyssbåt/legebåt på femtitallet engang.

Ellers har vel Furuholmen fått æren for langt flere båter enn han noensinne tegnet, han var tross alt bare en av mange tusen trebåtbyggere landet har fostret...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Har jo hørt at det er et problem hvis det er så tett at det ikke er mulighet for at luft kan sirkulere.

Inne i forpiggen min er det ingen lufteluker.

På taket av styrhuset er det en lufteventil, men ikke i forpiggen.

Burde det ikke vært det??

Altid fint med luft i kabinen, dersom du er short luft i piggen og vil ha mer, så har jeg noen sånne sopp ventiler (4stk) liggende som jeg sikkert kan skilles av med. de er rundt 10-12 cm på hullet du må lage i taket.

Mvh

Champagne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...