Retox_93 Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 (redigert) Slik ble Perkinsen etter en omgang med polering og lakering. SKal vannslipe med 1200 og polerer litt til så blir det nok knall. Klarlakk kanskje også? Redigert 5.November.2011 av Retox_93 (see edit history) Link to post
Executive Svart 6.November.2011 Link til dette innlegget Svart 6.November.2011 Da har vinterens koseprosjekt startet. Min 1956 5,5 Evinrude fisherman skal få seg en overhaling etter lang tids hvile. Motoren er demontert. Med det til følge at endel skruer selvsagt er knekt. Andre har dårlige hoder. Kjenner dere motormekkere til hvor det er greit å få tak i syrefaste skruer til disse motorene? Helst i form av ferdige sett. Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Executive Svart 10.November.2011 Link til dette innlegget Svart 10.November.2011 Her bør vel noen av dere i området vise ansvar http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31706820 Skulle gjerne hatt den selv da dette er en motor jeg har durt rundt med i adskillelig antall timer i barndommen. Men det blir for langt å hente dessverre. Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Honduras Svart 17.November.2011 Link til dette innlegget Svart 17.November.2011 Seagull på Finn Johnson Seahorse på Finn Enda en Seagull En gammel Suzuki * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bjoan Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 (redigert) Noen som har bruk for en gammel Chrysler 6? fikk den av en gammel dame som hadde brukt den på hytta to ganger, å etter det har den bare stått lagra på låven. får ikke gnist på den. Så litt feilsøking må nok til.. Vet ikke årsmodell, Men tipper det er rundt 1970-75. Motoren befinner seg på Støren i sør trønderlag. Redigert 19.November.2011 av Bjoan (see edit history) Link to post
Honduras Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Snakker vi Chrysler 6-hester eller Chrysler 6-sylinder her... ? * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bjoan Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Er nok en chrysler 6Hk ja.. to sylindra liten sak. kortstamme. Link to post
Auskar Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Dette er jo fillern meg en sykdom! Trenger jeg flere motorer? Nei! Ser jeg etter flere? Ja! Bruker jeg alt for mye tid på finn.no og tilsvarende sider? Definitivt! Etter feiring av navnedagen til mini i går var jeg slakt på sofaen og jaggu klarte jeg ikke å legge inn ett bud på en påhenger på impuls. Ergo ligger det nå enda en bak i kjerra og venter på litt tender love & care. Hadde vel egentlig bestemt meg for å holde meg til Evinrude/johnson på veteran, men gikk på ei blemme der - ergo ligger det en Yamaha bak i bilen og venter på litt love & care. Jeg vet fint lite om denne, så om noen har litt info så fyr løs. Lurer blant annet på følgende: - Denne er luftkjølt, men noen luftkjølte modeller har også vannkjøling av stamme?? Har denne noen form for impeller som jeg må passe på? - Kan jeg bruke samme type TC-W3 på denne som på vannkjølte motorer? - Hvordan kan jeg finne årsmodell/manual til denne? Eneste jeg har er typenummer: 642, og serienummer 003734 Har nå lovt meg selv å selge noe før jeg kjøper noe nytt - blir spennende å se om jeg klarer å holde det løftet Denne Yamaha 3,5hk er fra begynnelse av 70-tallet. Hadde en slik kjøpt ca 1972 +/- Ikke av de bedre motorer av de jeg har hatt fra 70-tallet. Luftavkjølt som du sier. Husker ikke helt, men tror jeg skulle skifte toppakning eller noe slikt på den på 80-tallet. Boltene var myke som smør og de fleste gikk av. Motoren ble så kassert. Link to post
Bjoan Svart 27.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2011 Noen her inne som har deler til en gammel Chrysler 6hk? er på utkikk etter tennspole. Link to post
jansentry Svart 4.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2012 Godt nyttår alle sammen :) jeg har en 67 model mercury 35hk denne trenger litt mere tid enn hva jeg kan sette av fortiden med barn nr 2 bare uker unna. Er det noen som har mulighet til å ta på seg å skifte topplokket på denne? topplokk og pakning er på lager, demontering er påbegynnt, men ikke fullført. Mvh Erik Link to post
Teerex Svart 11.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2012 denne må vel være for spesiellt interesserte http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=33183945 Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
rago63 Svart 12.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2012 (redigert) Denne Yamaha 3,5hk er fra begynnelse av 70-tallet. Hadde en slik kjøpt ca 1972 +/- -Denne det er bilde av her, har 1:100 i blandingsforhold.Dette kom vel så vidt jeg husker i 1979(?) Ser man dette sammen med farge/utforming av dekaler, er sannsynlig vis denne en 79-80-modell... TC- W3 kan benyttes på denne. Redigert 12.Februar.2012 av rago63 (see edit history) ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
jansentry Svart 18.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2012 En barndommskompis ringte forrige kvelden og begynnte å snakke om båten sin faktisk hadde glemt hele skuta og da han snakket om å selge var interessen mer tilstede. Båten er en 64`mod selco mellom 13-15 fot, med registrert båthenger fra samme år motoren: evinrude 33hk mellom 65-75 delemotor hadde han visstnok også. båten trenger glassfiber arbeider (omfang ukjennt) sist gang jeg så båten var 94-95 etter det har den stått i garasjen hans. send meg en pm. ved interesse. Link to post
Retox_93 Svart 20.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2012 Kan kjøpe en komplett Tomos med noe forgasser prob billig. Er det noe å ta vare på? 4 hk tror e det var`? Link to post
Executive Svart 22.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2012 Pssst ! Denne ser ut til å trenge en entusiast: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=33325018 Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Retox_93 Svart 23.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Noen som vet hvor man kan finne årmodellen? Link to post
Retox_93 Svart 22.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2012 Har Suzuki hatt Rød og hvitt deksel på påhengeren ? snakker om en 35 hk med de 2 farvene på dekselet som e skal hente Link to post
Diddn Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Ja suzuki har motorer i fra 70/80-tallet? med et hvitt deksel med rød skrift/logo og hk merke. Selve motoren mener jeg er blåfarget. Mvh Diddn Link to post
BowFreak84 Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Her er en av mine veteraner, en Johnson 20 hk, starter lett, men vil ikke på tomgang. har ikke kikket noe på det enda egentlig, den ligger nå på markedet her om neon skulle sjeske :) Noen som vil tippe årsmodell her? Link to post
Retox_93 Svart 23.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2012 Slik en hev e forleden.. i god stand Link to post
BowFreak84 Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 Kasta? :O Man kan da ikke kaste en motor som er i stand! uansett alder :) Jeg har 3 stk 6 hk evinrude liggende her og en 35 hk evinrude fra 78 også. De 6 hk, aner jeg ikke alder på, men de er gamle hvertfall... :) Link to post
Retox_93 Svart 24.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2012 (redigert) har ca 20 motorer ifra 1920 til 1986.... Legg ut serienummeret så skal e hjelpe deg med å finne nummeret. Skal hente en motor 35 hk suzuki av en eldre sort på Stoa til Mandag.. :) Og den hviet motoren på bilde ovenfor henta e på nyli.. sviver som en klokke Redigert 24.Mars.2012 av Retox_93 (see edit history) Link to post
Atrox Svart 25.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2012 (redigert) Fikk ett par timer fri i går kveld og anledning til å rusle ut i furtebua og skru litt. Tok ut den styggeste/mest slitne av de tre kompisene (den hvite i midten) og monterte inn nye coiler, kondensatorer, impeller, plugger og inn med ny olje i undervannshuset. Deretter opp i stampen og tre drag i snora - og visst pokker våkna den til liv! Jeg antok at jeg måtte rense forgasser etc. men det slapp jeg (foreløpig). Gikk pent og rolig på tomgang uten choke, og responderte fint på gassen. Jeg ser at det kommer kjølevann fra hullet midt på stammen (antar at dette er "kontrollstrålen"), men er det noen enkel måte å finne ut om kjølekanaler etc. oppover i motoren er åpne? Lot den ikke gå så mange minuttene av gangen - just in case. Lurer også på om jeg burde pusse den ned og lakkere den opp, eller la den forbli med den patinaen den har - åpen for innspill. Imponere rolig gange på disse, hadde forventa meg mye mer bråk og risting. Nestemann ut blir vel lagt på operasjonsbordet i påska En stor takk til mossmann her på forumet som sendte meg coiler og kondensatorer i posten gratis! Disse fungerte veldig bra (med litt lodding :) Redigert 25.Mars.2012 av Atrox (see edit history) Link to post
Diddn Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 (redigert) Hei jeg har gått til anskaffelse av en Yamaha 8A kortstammet 1975 modell. Han jeg kjøpte den av sa at det var gnist på pluggene, men det var det ikke. Det er nye tennpugger, hva bør jeg gjøre for å få liv i dette klenodiet? Noen som vet hvor jeg bør starte å lete? Det er jo ikke noen elektronikk, det er jo bare coiler, stifter og magneter går jeg ut i fra? https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25051/pc010036.jpg[/img] Mvh Diddn Redigert 26.Mars.2012 av Diddn (see edit history) Link to post
Atrox Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Jeg kjenner ikke Yamahaene men det er vel mye samme tankegangen bak oppbygginga der som det er på Johnson`en i posten over deg. Jeg brukte denne siden som referanse da jeg feilsøkte min. Siden er for Johnson/Evinrude men prinsippet er vel det samme vil jeg anta :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn