Executive Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Veteraner i miniformat. http://toyoutboardmotors.com/ Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Dalton Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Hei, Sanders. Jeg har en akkurat maken i bua. Den skal restaureres, men er i god bruksstand. Original tank har jeg også til den. Har ikke startet min enda, så det var artig å høre lyden av den. I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Sanders Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Det var det da.. Har ikke orginal tank, noe som er ''umulig'' å få tak i i disse dager. Har kuttet en aluminium skistav i to, bendet den til riktig form, ( nedre del) og pressa/banka den forsiktig inn i den konede bensininntaket, slik at alt sitter fast uten mulighet for lekasje. Vel, er på utkikk etter en orginal tank, med feste til motor hvis det skulle vært mulig å få tak i. Den sitter egentlig så godt at jeg ikke får løsnet den med hendene,noe som er bra, pga evt vibrasjon! Om noen evt vet om deler til Husqvarna påhengere hadde det vært konge om noen kunne sagt ifra! Link to post
glalaks Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Her er mine gamle påhengser.. Tohatsu 3,3 kw, 5 hk.. Rusten og stygg, men starter på 2 drag, selv etter en kald vinter.. Noen som vet årsmodell på den? Tohatsuen sto på denne råtassen av en båt Legg merke til rattet, customdesign.. Ha også denne suzukien.. Aldri fått den til å gå lenge.. Står 100 på den. Noen som kjenner den? Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Sanders Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 (redigert) Ligner på en 1969 model den tohatsuen, men den Suzukien er muligens en 73 model (har hett en helt lik en som var 73). Da jeg hadde Suzukien på båten gikk den 3 sesonger uten problemer før jeg solgte den.. Eneste som plaga meg med denne motoren var at bensintanken som er på motoren er veldig liten, og at motoren sluker noe sinnsykt mye bensin ved full gasspådrag.. I tilegg bråker den noe helt villt.. virker som at når man har full gass, så gjør den vel rundt 7 tusen omdreininger, men gir veldig lite skyvekraft.. Veldig pålitelig maskin det der! Redigert 9.Juli.2012 av Sanders (see edit history) Link to post
Pmehren Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Her er en spesiell sak min familie har etter min oldefar. Gemini 3hk vannjet fra 1963. Har brukt den ved flere anledninger, på gummijolle og hyttebåten når motoren der var på rep. Luftavkjølt, og 4% oljeblanding sikrer både lyd og blårøyk på hele fjorden :-) Link to post
glalaks Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Ligner på en 1969 model den tohatsuen, men den Suzukien er muligens en 73 model (har hett en helt lik en som var 73). Da jeg hadde Suzukien på båten gikk den 3 sesonger uten problemer før jeg solgte den.. Eneste som plaga meg med denne motoren var at bensintanken som er på motoren er veldig liten, og at motoren sluker noe sinnsykt mye bensin ved full gasspådrag.. I tilegg bråker den noe helt villt.. virker som at når man har full gass, så gjør den vel rundt 7 tusen omdreininger, men gir veldig lite skyvekraft.. Veldig pålitelig maskin det der! Har aldri fått suzukien til å gå skikkelig så den er billig i drift. Så har den sånn "sykkelgir"gasshendel.. Hehe.. Hadde en 8 hk suzuki på den lille treprammen også. Da gikk den i plan;) Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Retox_93 Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Nei så tøft med vannjett på en så gammel ! Har du noe bilder eller video av motoren i drift? Aldri hørt eller sett lignende Link to post
ko-stens Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Har en Evinrude 6 hk fra 1973 som jeg prøver å få til å gå uten å skjære seg... Har tettet et hull i undervannshuset med aluminiumssparkel etter at en tidligere eier har borret litt for langt etter å ha prøvd å fikse en bolt/skrue som var knekt. Resultatet ble oljelekkasje. Det er i hvert fall tett nå, og jeg har byttet impellerhus, plate og en pakning. Smelte alt i hop og prøvekjørte motoren i ei tønne. Men, niks... Ikke en vanndråpe ut der det skal komme kjølevann, midt på stammen... Så her grubles det fælt... Må vel av med skiten igjen og glane mer. Her er nå vidunderet. Ikke så ille utseendemessig etter nesten førti år: Hullet som er tettet er til venstre, altså under påfyllingspluggen til girolja: MÅ det være deksel der? Sliter litt med å finne ut hvordan jeg skal feste det, siden det ikke lenger er skruehull der jeg har tettet, og i det andre hullet sitter det nok en knekt skrue... Link to post
Dole Svart 26.November.2012 Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 Hei ! Ny her på forumet. Har ryddet i min garasje og min gamle påhengsmotor som jeg fant på ei dynge i barndommen dukket opp. Lurer nå på om det er et marked for salg av slike gamle motorer og om det finnes noen mulighet for verdiantydning. Det er en Evinrude Zephyr. 4 sylindret, og ifølge det jeg har funnet ut gjennom diverse søk her på nettet, sansynligvis en 1946 modell. Den har serienr. 4404 - 26536. Den skal da yte ca. 5.6 hp. Da jeg fikk motoren klarte jeg med hjelp av min far og få den i gang og brukte den noe. Men den hadde en tendens til å stoppe når den ble varm mener jeg å huske, og var da svært vanskelig å få i gang igjen. Så jeg ble lei av å dra i snora og snurre den på igjen . så den ble parkert for 30 år siden og har vært lagret innendørs med oljeskvett i sylinderen siden. Noen her som har vært borti denne motortypen eller som har noen tips ? Hilsen Dole Link to post
Retox_93 Svart 26.November.2012 Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 (redigert) Gjetter at det er en 5.4 hk istedefor 5.6 Etter som e har hørt, så skal det være verdens minste 4 syl båtmotor. stemmer det at det er 2 sylindre på hver sin side av selve påhengeren? Vet ikke hvor sjeldne motoren er, men antar at mange vil ha tak i en slik en til sitt ''museum'' Hiv ut noen bilder vis du kan det ;) Redigert 26.November.2012 av Retox_93 (see edit history) Link to post
Dole Svart 26.November.2012 Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 Ja det er en 5,4 hp. Jeg blingset under skrivinga. Og det er en boxermotor som jeg kaller det. Liggende sylinder slik som gamle BMW motorsykkel, men de hadde vel bare to sylindre. Har ellers funnet ut at den har 9,7 cu. inch motorvolum. Maks 4000 rpm. Og oppgitt vekt til ca. 49 lb, blir vel ca. 22-23 kg. Skal se om jeg får tatt noen bilder i morgen, men må vaske litt støv av den slik at den blir presentabel. Link to post
Dole Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Da har jeg fått tatt noen bilder av min gamle Evinrude zephyr, 4 sylindret , 5,4 hp, sansynligvis 1946 mod. Noen som vet om det er noe marked for denslags og om den har noe verdi ? Link to post
Retox_93 Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Hadde vært meget interessert vis motoren hadde stått nærmere sørlandet VIS du skal selge den, så kan du evt legge den ut på finn f.eks å gjøre en slags bud-runde. Har ingen anelse hva de er verdt, men tror ikke det en en gullgruve... Link to post
Dole Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Hm . fikk ikke opp bildene her jeg. Kan du se dem ? Ikke noen racer på denne bildenedlastinga . Link to post
Retox_93 Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Ikke enda,. Du poster bilde ved å trykke på ''Image'' altså det ikonet som ser ut som er maleri på den linja over som man skriver på. Link to post
Polar 17 Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Til de som evt skulle være interessert i slikt. 3 stk Evinrude 3hk Yachtwin / Lightwin Har ikke noen relasjoner til selger. Mens jeg allerede er her. Er på utkikk etter et veteranpåhenger prosjekt jeg også. Skulle gjerne hatt noe mer klassisk til min gamle Polar 17. Den 30hk Yamahaen fra 1987 jeg har på nå er både litt liten og for ny. Fikk etpar kommentarer på sommerens Veteranbåt regatta (Plastikk 2012) i Kristiansand. Allerhelst skal det vel være en 50hk Mercury, men er også interresert i tilsvarende Evenrude eller Johnson. Øverst på lista står nok en hvit (cloud white) Mercury 50hk. Er det noen der ute som har eller vet om noe tilsvarende ? Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Honduras Svart 7.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2012 Har sendt deg en IM med et par tips... * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Polar 17 Svart 15.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2012 Hva kan man by for en slik en ? 1963 Mercury 50hk. Er den verdt 10 båtpenger ? For dere som er interresert i å kjøpe gamle båtmotorer fra Amerika, så kan det være verdt å ta en titt på denne videoen. Samlingen kommer for salg på nyåret. Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
paxo Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Her er en oversikt over merker som har forsvunnet. Om du ikke leser Italiensk, er det mange fine bilder her. http://oldribs.superweb.ws/OLDMERCS/Storia/carrellata.htm Link to post
Retox_93 Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Tror de forsatt lager noen Seagull enda. ( Har selv Perkins, Tomos og Penta, som er nevnt i den artikkelen ) Link to post
Auskar Svart 15.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2013 Er en 9.9hk suzuki her: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=40288396 Motor er ikke fra ca 1980, men 70/71 Ikke er det en 15hk heller som opplyst, men en 9.9hk med gassregulering via hendel på styrekult. Prisen var noe høy. Link to post
Mossmann Svart 16.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2013 (redigert) Usannsynlig høy pris for en motor som man sannsynligvis ikke kan røre en bolt på, om det skulle være nødvendig. Men om man ser gjennom det som er på finn.no om dagen er det ikke tvil om at påhengsmotorer legges ut til fantasipriser. Etter at min Honda 10 (2008mod) ble stjålet i høst har samlinga av gammelt "gull" økt. Evinrude Fisherman 5,5 1959 mod( jubileumsmodell) ble innkjøpt rett etter tyveriet. Kanskje noe desperat, motoren var godt passet på og nyservet, men hadde helt glemt rusen som oppnås ved 4% olje i bensin. Kanskje litt bortskjemt etter 1 år med 4takter? Henger på hedersplass i garasjen, skal med tiden konverteres om til å ha bensinpumpe. Trykktank var lite praktisk, og uhygienisk for en som fisker. Fikk for to år siden en Honda B100( 10hk) fra slutten av 70tallet. Brukt 10-15 timer over 2 sesonger, og deretter kun hengt i kjeller. Ser nesten ny ut. Fått ny registerreim og impeller, er nå i daglig bruk! Gårsdagens kjøp av en sliten Buster Mini og denne motoren passet som hånd i hanske. Båten planer, om man kan kalle det for planing, ved 1/3 gasspådrag! Morro :) Men sett i forhold av min Hansvik 14,5 er busteren som et badekar i sjøen, vi får vel kalle det en vanesak... Redigert 16.Mars.2013 av Mossmann (see edit history) -Mossmann- AOMCI Link to post
puma420r Svart 23.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2013 Hallo! Har en 58 modell(?) Sleipner Taifun 3hk, og en 63 modell Johnson 3hk liggende. Begge disse sviver. Er det noe av verdi? Isåfall, kan noen dytte meg i riktig retning angående pris? :) Link to post
Executive Svart 23.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2013 Tja.... 0-1000kr Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn