Osk1985 Svart 18.April.2011 Link til dette innlegget Svart 18.April.2011 (redigert) Noen som vil gi bud på min Evinrude 6hk fisherman? starter og går som bare det, den beste motoren jeg har hatt faktisk :) bud på pm Redigert 18.April.2011 av Osk1985 (see edit history) Link to post
adeneo Svart 23.April.2011 Link til dette innlegget Svart 23.April.2011 Det må da være noen her som er interessert i Sputnik sine Taifun'er ??? Link to post
paxo Svart 3.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2011 Mange fantasipriser ute og går på gamle påhengere ser jeg Kanskje de har en egen "Sputnik-affeksjonsverdi"? Link to post
Honduras Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 Har antageligvis skaffet med en veteran motor, men vet ikke hva slags motor helt enda. Noen andre som kan si noe mere ? Vel, det er i hvertfall ingen påhengsmotor... * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 4.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2011 (redigert) God dag alle sammen,nesten leita i 2 daga etter et forum det folk har kunnskap om Evinrdude/Johnsen. æ Har en Evinrude fastwin 18 Hp klarer ikke finne model nummer. Hei og velkommen. Ser motorene dine noenlunde slik ut ? Den bakre er fra 1958 og den fremre fra 1961 18Hk mener jeg ble laget fra -57 til midt på 60-tallet en gang. Deretter ble det montert annen forgasser og motoren ble på 20Hk. Det skal stå ett skilt på festebraketten med modelltype og serienummer. Hvis dette er borte (som regel pga at det er tyvegods.. ) må du se på blokka. På blokka er det slått inn en aluminiums frostplugg. I denne er det stemplet både type og serienummer. Typebetegnelsen begynner nok med 150xx. Denne forteller deg hvilket år motoren er produsert. Legg ut nummer og bilde, så skal vi hjelpe deg med å få verifisert hva du har. Og som alltid, jeg er interessert i Evinrude/Johnson 15/18hk motorer hvis noen skal kvitte seg med det... Redigert 4.Mai.2011 av Honduras (see edit history) * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
lundberg Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 Kanske nått før honduras:)Link Det är bara idioten som anser sig fullärd. Var det en klok man som sa en gång. Må jag aldrig bli idiot!!!!! Link to post
jansentry Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 det skulle vel ikke finnes en medaljong til motordeksel som passer til 57 model johnson 18hk til salgs hos noen??? saumfarte ekeberg igår uten resultater. Link to post
Honduras Svart 10.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2011 det skulle vel ikke finnes en medaljong til motordeksel som passer til 57 model johnson 18hk til salgs hos noen??? Nå er vel min plan at du skal selge den til meg, ikke pusse den opp... ... men OK da, i "godtebutikken" NYMarine for Evinrude-Johnson finnes reproduksjoner som er så nær som man kommer. Originalene er veldig skjøre, og ingen på mine motorer har klart de siste 50 år uten å slå av noen "fliser" etc. I den sjappa får forøvrig pengene ben å gå på. Mye fint man plutselig finner ut at man trenger * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
jansentry Svart 11.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2011 du må komme med et bud jeg ikke kan motstå :) når det er sagt har jeg sett litt på de reproduksjonene de er bare litt for fine, motoren er i bruksstand med plenty riper og falmet lakk. det blir antageligvis rart med noe veldig blankt på den der den står i stua. Om du skulle ha en gammel en til overs får du en 500 lapp for den. Erik Link to post
Sørumen Svart 11.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2011 Jeg har også en Suzuki DT70, men jeg aner ikke hvilken årsmodell, men jeg veit i alle fall at forgasseren ikke har det godt, noen som vet hvor jeg kan få tak i en ny? Blir brukt daglig, og har gått som ei klokke, men når jeg skulle ta den i bruk igjen i år, ser det ut til at forgasseren er ødelagt... Link to post
qstein Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 har funnet frem motoren igjenn og tok av forgasseren for å renske den litt. men jeg er ingen mekanikker. Kan noen fortelle meg hva denne korksaken gjør? Og hva det glasset er? :) Link to post
Droll Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Kan noen fortelle meg hva denne korksaken gjør? Og hva det glasset er? :) Korksaken er en flottør, flottøren har som oppgave å holde et jevn nivå med bensin i forgasseren, mere om forgasseren her . Flottøren er av lakkert kork og det er muligheter for at den ha blitt lekk med årene, i nyere forgassere er flottøren laget av plast eller andre materialer som tåler bensin. Det er mulig at ny flottør ( av plast ) kan skaffes, men det er usikkert . Glasset er en del av bensinfilteret, gjør det mulig å se om bensinen er forurenset. Glasset kan enkelt taes av og filteret rengjøres . Arne Kjetil Deler søkes... Link to post
qstein Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 ok, takk for det. Har sett disse plasflottørene ja. Men en annen ting. Jeg sliter med å få av undervannshuset da girstaget sitter fast. regner med at den skal løsnes i øvre del? Link to post
Honduras Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Du har ett lite avlangt lokk midt på stammen. Under her finner du en kobling av girstaget mellom øvre og nedre del. Er en koblingsblokk med to skruer i. Skru ut den nederste skruen, og girstangen skal gli ut når du slipper ned undervannshuset. Eventuelt må du hjelpe til litt med en skrutrekker e.l. men de går som regel greit ifra hverandre. * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hobbysamleren Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Heisann alle påhengerentusiaster, Jeg er nytt medlem her på Baaplassen.no (innmeldt i går…) og har brukt litt av dagen på å lese igjennom noen av forumene. Utrulig mye spennende lesing!! Jeg er selv en storsamler (??) av påhengere med ca 150 stykker i samlingen. Noen er selvfølgelig kun delemotorer, mens mange er ”perler” som det skal liten innsats til for å få helt strøken. Den eldste motoren jeg har er en 1,5 hk Evinrude fra 1911. Kanskje Norges eldste påhenger?? De fleste i samlingen er under 20 hk, men et par er større; en 60 hk Johnson fra 1967, Evinrude 35 fra 1959, Evinrude 28 hk fra 1963 og en 80 hk Johnson fra rundt 65. Jeg er også styreleder i en stiftelse; Bergen Maritime Vernelag, som har som oppgave å ivareta og restaurere den særdeles store samlingen til Gunnar Mikkelsen her i Bergen. (se www.gmms.no). Denne lenken er det referert til flere ganger i forumet, og jeg kan virkelig anbefale å ta en titt… Vi har en stor permanent utstilling i Bergen av både påhengere, innenbords motorer og maritim elektronikk. Påhengerutstillingen er særdeles godt presentert (alt er utført av profesjonelle folk fra Museum Vest/Fiskerimuseet i Bergen), og er etter sigende den flotteste påhengerutstillingen i Europa…. Påhengerutstillingen ble åpnet i 2009 i forbindelse med 100 års jubileum til Evinrude, og gir et godt bilde av påhengsmotorens utvikling gjennom historien. I tillegg har vi også forsøkt å vise litt av påhengsmotorens betydning for ferie og friluftsliv i Norge etter 2. verdenskrig. Vi er en liten gjeng entusiaster som treffes hver tirsdag kveld i museets lokaler. Da blir det en god blanding av koseprat og restaurering av motorer. Vi har åpent for omvisning hver tirsdag fra klokken 18:00 til 21:00. Alle er hjertelig velkommen til å ta en tur innom for en hyggelig omvisning og ikke minst en trivelig prat om hobbyen vår. Link to post
qstein Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Hobbysamleren:Velkommen! Så spennende at du er så engasjert med eldre pågengere. Du må poste noen bilder av "perlene" dine :) Honduras: Denne motoren har ikke et lokk på stammen, annet enn vanninntaket. Det er en 58mod 7,5hk evinrude forresten. :) Link to post
Honduras Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 OK, Trodde du hadde en 18Hk Fastwin, men da er det jo en 7,5 Fleetwin. Blanda deg tydeligvis sammen med en annen kar som skrev tidligere. Jeg kjenner bare til de litt større Fastwin'ene. Du kan forsøke å sende en IM til Mossmann. Han har noen av de mindre Evinrudene. * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Executive Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Om jeg ikke husker helt feil så må motorhodet skrues av for å komme til impeller etc i undervannshuset på de små Evinrudene fra denne perioden. Har en bok. Men den er noen mil unna. Jeg skal sjekke om noen dager..... Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
qstein Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Ok, det er vel kansje det jeg fryktet Executive. Har undersøkt litt på motoren og ser ikke ut som det er annen uvei. Er det noen som har gjort dette før? Kansje en deletegning eller "howto"? Link to post
murrebass Svart 24.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2011 Har følgende... 1966 johnson 3 hk 1967 johnson 3 hk 1977 evinrude 4 hk 1966 mercury 6 hk 1980 tomos 4 hk Link to post
Executive Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Min fine gamle Johnson 3hp fra 1964 i daglig ferie tjeneste. Jolla er vel like gammel og i begredelig stand. Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Sanders Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 (redigert) Denne båten brukes så mye som annenhver dag, til å tøffe rundt i Langesund-Skjærgården Båten Tror jeg er en Selco fra en gang på 70 Tallet. Motor: Husqverna 4Hk 80cc (Motorsagmotor) fra 1960 Redigert 3.August.2011 av Sanders (see edit history) Link to post
Mossmann Svart 3.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Ok, det er vel kansje det jeg fryktet Executive. Har undersøkt litt på motoren og ser ikke ut som det er annen uvei. Er det noen som har gjort dette før? Kansje en deletegning eller "howto"? Her må motorblokka av, dessverre... En meget grei guide, om ikke språkbarrieren er for stor : Link Skulle du mangle noen deler til denne er det bare å si ifra, har en Johnson 5,5 hk liggende i deler. Mange av delene vil passe din motor..:) Er forresten på utkikk etter undervannshus passende Evinrude/Johnson 3hk(og "nyere" 4hk) uten gir, det eneste jeg hadde har tydeligvis fått ben å gå på etter en flyttesjau.. -Mossmann- AOMCI Link to post
Atrox Svart 7.August.2011 Link til dette innlegget Svart 7.August.2011 Da får jeg melde meg inn i klubben jeg og - har hatt lyst på noe å skru på lenge (terapi når jeg er lei av å jobbe med pcer som jeg gjør til daglig) og kom over ett par gamle Johnson/Evinrude her om dagen: De to Johnson-motorene ser ut til å ha kompresjon men alle coiler så nær som en er sprukket. Evinrude`n sitter sylinderne fast på, har fylt på litt egnet fludium så får den stå og godgjøre seg ett par dager. Finnes det noen sted i norge en får kjøpt deler til dette eller er det utlandet som gjelder? Er vel like greit å bytte pluggledninger etc. samtidig? Samt pakke om forgasseren? Link to post
Atrox Svart 8.August.2011 Link til dette innlegget Svart 8.August.2011 De to Johnson-motorene ser ut til å ha kompresjon men alle coiler så nær som en er sprukket. Evinrude`n sitter sylinderne fast på, har fylt på litt egnet fludium så får den stå og godgjøre seg ett par dager. Får vel kommentere denne sjøl før noen andre rekker - jeg mente selvfølgelig stemplene... (skylder på ammetåka, selv om det ikke er min jobb :) ) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn