Komodo Svart 23.April.2012 Del på Facebook Svart 23.April.2012 Hei Nimba! Flott og lærerik tråd du har laget! Du har virkelig tatt for deg det meste Når det gjelder sylinderen er jo ofte det enkleste det beste Når du skrev sylinder så jeg for meg en luftsylinder som løftet skjermen Men du er ikke redd for "G-kreftene" til skjermen når du skal ut å stampe i grov vestlandssjø? Mao., holder det med feste på den ene siden? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nimba Svart 23.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2012 Hei Nimba! Flott og lærerik tråd du har laget! Du har virkelig tatt for deg det meste Når det gjelder sylinderen er jo ofte det enkleste det beste Når du skrev sylinder så jeg for meg en luftsylinder som løftet skjermen Men du er ikke redd for "G-kreftene" til skjermen når du skal ut å stampe i grov vestlandssjø? Mao., holder det med feste på den ene siden? Hei Komodo Visst behovet melder seg må jeg nok finne en bedre "sylinder" til den jobben ja... denne løsningen tåler trolig hverken storm eller kuling , så du har helt rett i dine antagelser. Saken er at skjermen egentlig er blitt "overflødig" , jeg har jo kartplotteren på b.b-side , no også Ipadèn på styrbord . Så.. den er pr.dags dato dedikert som pc-skjerm og nettbruk når vi ligger i ro , skulle behovet for kartplotter melde seg får jeg finne noe mer seriøst heller . ************************************************************************************ Ifbm. ombyggingen av dasjèn måtte jeg også finne en plass for 230V "anlegget" og som vist på bildet under ble det motert inn i sidepanelet ved kapteinstolen , plasseringen var egentlig helt okey , men den tekniske biten var jeg mindre begeistret for , saken var at alt utstyret måtte fastmonteres i selve platen , det viste seg å være veldig upraktisk hver gang jeg skulle inn bak panelet selv om jeg hadde tatt høyde for det ved å sette på han/hun støpsel på alle kablene , likevel ble det et helsikke rot og virrvar hver gang så...her måtte noe gjøres!!! Så da ble det å "leite" etter ny plassering og etter mye om og men bestemte jeg meg for å montere det høyere oppe , jeg fikk da også ideèn om å bygge det inn i en plexiplate for å få litt mer helhet og litt "proffere" utseende. Venderen er en velgebryter for 230v-tilførsel , henholdsvis fra "0" - landstrøm - inverter og aggregat og er i mine øyne Utrolig praktisk , ser i mange tråder at folk styrer med reler osv. men nei... denner er både billig og kjekk og gir ingen fare for kortslutning . Panelet til venstre er da fjernstyringen til Inverteren som leverer rett over 900 Watt ren sinus. Ellers synes jeg det er kjekt å ha kontroll på både forbruk og spenning under landligg , ser jeg spenningen detter drastisk er det tegn på høyt forbruk på kursen/nettet fra land , i noen tilfeller da kan det være praktiske å slå av en eller fler forbukere for å slippe at sikringen på ryker , dette har jeg gjort flere ganger...uansett kjekt å ha og kostet ikke mange dollarene Her med Inverter innkoblet ... Denne kjøpte jeg hos Jørg Becker Billig, genial og enkel Denne kjøpte jeg hos SeaTronic og fungerer utmerket Og da måtte jeg ha denne også Tilbake til det nye panelet...plexièn eller rettere sagt Lexan så det heter , bestillte jeg samtidig med dusjdøren , jeg lagde så en mal i tynnplast som jeg klippet til med saks la den oppå og sagde den så med skjærfil Kanten ble så pusset i flere omganger fra govt til kjempe fint papir , på den måten ble tilslutt kanten blank som resten av platen Ps! vi snakker her om 1200 papir...og mye pussing ! Planen var å lakkere baksiden med svart lakk , rundt kanten ville jeg så ha en hvit kant samt noen striper mellom instrumentene , disse ble så maskert , hullene til festeskruene ble da også plassert , borret og dybdefrest Så lagde jeg hull til venderen og skar ut til inverterpanelet Instrumentene for strøm og spenning skulle monteres på baksiden så disse måtte maskeres , det måtte også feltet hvor jeg hadde tenkt forklaringen på venderens posisjon (til høyre) skulle være. Baksiden , altså den siden maskeringen var på måtte så mattes ned før lakkering , møysommelig arbeid pga. fare for å ødelegge maskeringen... Etter et par strøk lakk steg så spenningen Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
volfro Svart 23.April.2012 Del på Facebook Svart 23.April.2012 Ja eg og skulle :sleep: , men så klikka eg på side 16,og 15.14.13. og til slutt 1. Oppsummering: Du er gal, men på en god måte Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 24.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2012 (redigert) Ifbm. flyttingen av instrument og brytere måtte det selvsagt nok en gang lages nye hull , denne maskinen her er virkelig kjekk å bruke til sånt ...også! Den her veggen begynner å bli noe lealaus nå... ellers ble alle støpsler fjernet og kabler stripset permanent på plass . ikke mer mikk makk og løse kabler lenger Så var lakken tørr og maskeringen fjernet stripen som gikk rundt ytterkanten ble så malt med hvit lakk som jeg påførte med pensel Og her er foreløpig resultat Tenkte å ha en beskrivelse for velgebryteren ,så jeg lagde denne på skriveren og lakket den med klarlakk Lakken skulle også fungere som lim Men etter utallige forsøk ble dette ingen success og fjernet Tanken var at overgangen mellom lakk og papir ikke skulle vise , men her ser man det tydelig ! Så da var det bare å pusse vekk og spraye på svart lakk som ingenting hadde skjedd... På tide med et prøve oppheng Redigert 24.April.2012 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 24.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2012 Ja eg og skulle :sleep: , men så klikka eg på side 16,og 15.14.13. og til slutt 1. Oppsummering: Du er gal, men på en god måte Så ikke denne i farten....Båtgal er vel rette ordet Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kaptein Fredrik Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Fy fader så tøft. Du har en skikkelig god fantasi og kreativitet når du arbeider med båten :flag_bp: :thumbsup: Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
jabra Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Oppdaget dette fantastiske arbeidet ditt i kveld, og har nå studert innlegg for innlegg i flere timer. Jeg har mange ganger før latt meg imponere stort av kunnskap, pågangsmot og gjennomføringsevne til båtfolk her på baatplassen. Men det jeg tror jeg er mest imponert over ved ditt arbeid er ureddheten og viljen/evnen til å finne løsninger. Jeg trodde ikke mine egne øyne da du skar i stykker dashbordet! Men for et resultat. Dette er imponerende!!!! Stå på, og lykke til i fortsettelsen Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 Utrolig bra dokumentasjon også til oss som mangler litt fantasi.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Superkul Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 Si i fra når båten er tilsalgs Hehe Blir så utrolig finere en den var ny , stå på dette blir profft Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
SoBo Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 Meget bra og kreativt arbeid Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
nimba Svart 25.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2012 (redigert) Det sies at kunnskap er lett å bære , har man kunnskap øker pågangsmot og viljestyrke har man i tillegg litt fantasi og kreativitet er det også bra men det kan også være en ulempe...? for fantasien setter kreativiteten i gang og evnen til å skape nytt , ulempen da blir at man hele tiden må finne nye løsninger.....puh Takk for alle kompliment og velvalgte ord Noen som huske denne ? eller denne ? Bedre sent enn aldri , så ordtaket sier , jeg har testet.... etter besøket med KongDiesel i kjølen ble lukten Uutholdelig , tok alle putene med hjem og luftet , sprayet på og siden har de duftet godt Så det står på flasken , dreper de alle levende organismer og gjenlater frisk lukt av eucalyptus Airspongen står permanent åpen og suger til seg det somm måtte suse forbi , beggen produkter anbefales BT har "kopier" , selvsagt til halve prisen og velsådet Redigert 25.April.2012 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
eMTea Svart 25.April.2012 Del på Facebook Svart 25.April.2012 Fantastisk prosjekttråd! Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
giotas Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Hej! Mkt imponerad av dina prestationer! jag har själv en Nimbus 4004, har gjort en del på den förra året, och mkt även i år... har en blogg du kan kolla på, http://giotasnimbus.blogspot.se/ Har dock inte hunnit med att uppdatera den i år, men ska göra det så fort jag får tid! Mvh/Peter Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Fytti grisen, er gutten som har sans for dingsebomser. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
nimba Svart 26.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2012 Hej! Mkt imponerad av dina prestationer! jag har själv en Nimbus 4004, har gjort en del på den förra året, och mkt även i år... har en blogg du kan kolla på, http://giotasnimbus.blogspot.se/ Har dock inte hunnit med att uppdatera den i år, men ska göra det så fort jag får tid! Mvh/Peter Hei Og velkommen ombord.... giotas Bilder og info om båten din vil selvfølgelig være av stor interesse både for meg og helt sikkert andre her på Båtplassen.... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 26.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2012 Panelmeterene fra Ebay.com finnes i mange varianter , dette voltmeteret er selvsagt for 230V ac og trenger ingen drivspenning slik som Ampermeteret som må ha 12V dc fra seperat kilde , det måler også på 230v siden . Blue led er jo i skuddet for tiden.... Som forsyning til instrumentene fikk jeg tak i et batteri på BT Dette har nå vært i bruk i 1,5 sesong og leverer framdeles.... Shunten til Ampermeteret ble montert i "sikringskapet" Sikringskapet består av en jordfeilbryter 1 kurs batterilader 1 kurs v.v tank og 1 kurs til alle stikkontaktene ombord Janita er jordet i sjøen og har ikke landjord bryteren til venstre kobler denne inn ved landligg . Instrumentene måtte limes til platen , jeg prøvde først og demontere dem ut av rammen men det ble liten success sluttet og virke og endte i bosset Og så en test på verkstedet , tja.... dette kan eg like Så måtte fjernkontrollen til inverteren plukkes for å bli "innfelt" Denne er koblet til iverteren vie en 8 pins flatkabel , lik en ISDN telefonplugg . Så var det velgebryteren... forklaringen på posisjon på selve panelet ble jo ikke bra og overlakket , dermed måtte jeg tenke nytt og kom på denne ideên Noen runder på skriveren og justeringer i Paint fikk jeg tilslutt rett størrelse . I mangel av blankt papir fant jeg fram en boks med lakk blank lakk gjorde susen ... Her er det selvfølgelig fantasien som setter grenser.. Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kaptein Fredrik Svart 26.April.2012 Del på Facebook Svart 26.April.2012 Hvorfor har du ett eget batteri for instrumentene? Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
nimba Svart 27.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2012 Hvorfor har du ett eget batteri for instrumentene? Hei Kaptein Du kan sammeligne det med instrumentet ditt hjemme..disse (testinstrument)trenger egen kilde for å ikke "ta" av det du skal måle på , da får du næmelig et spenningsfall og dermed uriktig resultat. Men la det være sagt , dette er helt unødvendig i denne sammenheng , jeg var bare ikke klar over det når jeg bestillte dem , de finnes , helt like uten denne funksjonen ! Her kommer siste del av dette prosjektet Det gamle panelet kunne jo følgelig ikke brukes lenger så nytt måtte tilpasses , det bø på problemer pga.flere vinkler og sikringskapet som skulle innfelles , men etter et par forsøk satt det ! Og vips var det hele på plass... Hørte jeg noen si Coolpix ?? Og her Henning`s drøm , spenning og strøm Nede i venstre hjørne har jeg satt opp forbindelse til "forsynings" batteriet som står plassert inni selve konsollen og er normalt ikke tilgjengelig Her finnes en bryter for av og på , en sikring samt et 12V uttak , det er meningen å kun bruke dette til lading av batterien når den tid skulle komme ? Det hele kommer under/bak kapteinstolen og blir lite synlig. Litt merking her ville ikke skadet ser jeg.... Flott verktøyskasse ? Klar til bruk Neste prosjekt..........er påbegynt Ha en riktig god helg Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
KjetilSt Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 Imponerende arbeid du gjør!! Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 27.April.2012 Del på Facebook Svart 27.April.2012 Jæv..... bra!! Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
loffern Svart 28.April.2012 Del på Facebook Svart 28.April.2012 Utrolig bra tråd og en utrolig bra jobb du har gjort med båten. Håper du får tid til å bruke den også:-) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 3.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2012 Utrolig bra tråd og en utrolig bra jobb du har gjort med båten. Håper du får tid til å bruke den også:-) Tid til.. ?? et ukjendt begrep i min verden loffern Etter å ha tilbringt deler av vinteren under dekk , startet sesongen i år med en sjekk av dieseltankene . Klok av skade etter fjordårets (3) dieselpumpehavari blir dette kansje en tradisjon hver vår framover.... ? Mer om vinteren under dekk , havari og dyseskift kan leses om HER For å lette denne jobben gikk jeg i år til innkjøp av en elektrisk pumpe som jeg sterkt kan anbefale , rimelig var den også , fåes hos BT På Clas Olsen fant jeg et filter i tilfelle rusk og fanteri... Dermed var det bare å komme igang Med en hastighet på 30liter i minuttet tok det ikke lange stunden før tanken var tom og til min store glede så jeg ingen tegn til hverken rusk eller dieseldyr Ser selvfølgelig ikke rent ut her da , men dette er noe missfarging i stålet...? Og her står mitt lille vidunderstoff Hammerdown....aldri mer en fylling uten !!! En ekstra kork skader sikkert ikke .... Så reverserte jeg og pumpet all dieselen tilbake for å kunne innspisere den andre tanken Likte ikke helt det som etterhvert kom til syne her, lurer selvsagt på hva dette kan være , det henger "fast" og kjennes "klebrig" ut , kan jeg forsatt ha dieseldyr ombord ?? Hammerdown tar vel ikke akkurat livet av svineriet men forhindrer vekstvilkår ved å "blande" vannet inn i dieselen . Her i fjor kjøpte jeg en OZON generator ifbm. lukt i kabinen , men den ble overflødig og aldri testet . Tok å pakket den ut her en dag og ser nå at den er beregnet for bruk i væske ! Tanken slo meg selvsagt om dette kunne være noe å bruke i dieseltanken ?? den skal følgelig ta livet av "micro organismer" Er ikke det akkurat det dieseldyr er da ? Kjekt om noen kan gi meg et tips elle 2 Ulumskheten lot seg ikke løse opp i diesel , fant noe kjemikalier og fikk løst det opp og ut av tanken , vasket så grundig med diesel... Slik vi alle helst vil ha det i "pengebingen".... Etter noen runder ifjor med filterskift som kostet fletta (Les RACOR), byttet jeg likså godt hele greia , disse tjener jeg inn igjen ved neste skift !!....og ja jeg vet det mange som har gjort det motsatte , pga.den fraværende brukervennligheten til disse filtrene , men det får så være penger spart er penger tjent Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Joda3300 Svart 5.Mai.2012 Del på Facebook Svart 5.Mai.2012 Av erfaring har disse alt for fint filter til å vera grov filter, dette er vell strengt tatt ikkje problem for deg som har så reine tanker nå, men veit mange som har hatt problemer med turtall pga tette filtre.. Etter dei har byttet til volvo sitt orginale innsats filter (861014) har probleme gått vekk. det er også dobbelt så lett å sjekke filtere(uten noe søl), og det er også mulighet for å montere vannsensor på dei som er kjekt å ha. anbefaler også å montere tappekran på disse som gjør det ekstra lett å kontrollere dieselen i ny og ne. http://www.volvopentashop.com/BjordalMadsen/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7742700_060?path=MarineDieselEngines%2F7742700%2F7742700_23%2F7742700_060 Der har du det filtere eg snakka om + alarmkit, men etter å ha rekna ut ka det hadde kosta for deg å kjøpt 2 sånne med alarmkit forstår eg godt at du har valgt noe annet :p Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Båtsjuk Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Hei Nimba! Fantastisk kjekt å lesa denne tråden :-) Artig at du beskriv alt så godt, gir inspirasjon for å ta tak i ein del ting på egen båt!! Alltid kjekt med bilder, det gjør det lettare å forstå. Har sjøl ein Nimbus, men det er ein mindre variant, 27 Familia. Båten din ser virkelig flott ut, keep up the good work... Mvh Arne Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 detaljer er kult , mye småspennende dingsbomser og mye kule ideer Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.