Jump to content

Prosjekt: Demontèring - rep. - montèring, Yamaha 225hk powerhead


Double Weber

Recommended Posts

Jeg ville vasket med wihtsprit, parafin el, mye trykkluft for å blåse.

Bernt

 

Jeg har den siste uken kikket etter kompressor for å kunne bruke bl.a til å blåse rent. Tenkte at når jeg først går til innkjøp av en kompressor vil jeg ha en som kan takle forskjellige verktøy. Det være seg spikerpistol, muttertrekker etc.

 

Etter å ha shoppet litt rundt fant jeg denne. Syns den passet bra. Satser på at det blir kjøp.

 

85_1442311120.jpg

 

KOMPRESSOR 280/8/24

Motor 2,5 HK 1 fas 230V

Luftmengde 280 ltr. avgitt 210 ltr.

Trykk 8 bar

Antall sylindere 1 stk

Tank størrelse 24 ltr.

Netto vekt 26 kg

 

 

Andre kompressorer med tilsvarende motorkraft blir for store. De fleste blir da med 50l. tank.

Det blir for stort da jeg vil kunne ha den med meg rundt. Opp i hagen, på hytta osv.

 

Her er annonsen: Kompressor

 

 

Tenningen er elektronisk styrt og jeg har ikke bevegd på throtle posision sensoren. Demonterte forgasseren med den på. Håper med det at tenningen er ok når jeg da monterer.

Men "lærlinger" tar jo ofte feil. He he :wflag:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Bestiller du alt hos boats.net?Hvordan er fraktprisene der til Norge,eller bruker du Jetcarrier?

 

Skal begynde på ca samme prosjektet nå...Johnson 225 2t V6 som har fått vann i nederste forgasser og stått slik en stund(kjøpte båt med defekt motor)

Kjekt med prosjekt,kan site litt på nett med :drink: og planlegge :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bestiller du alt hos boats.net?Hvordan er fraktprisene der til Norge,eller bruker du Jetcarrier?

 

Jeg har til nå bestilt fra boats ja.

Har funnet at det 3-4 ganger dyrere å kjøpe de i norge.

Frakt pleier å ligge på 30-50$ + noen avgifter. Kommer lit an på.

 

Hva er jetcarrier?

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Forrige bestilling var pakninger. Da veide pakken 2kg og rommet ikke så veldig mye. Maks 10liter. Frakten fra boats var på ca 35-40$ tror jeg. Deler og frakt fra boats kom på 1600kr. Da jeg hentet ut pakken betalte jeg i tillegg 400kr i moms og 200kr for et eller annet. Vet ikke helt hva de 200kronene var.

Si de 200kronene var for noe i forbindelse med frakt da så betalte jeg (40$)234,- + 200,-=434,- i frakt.

På jetcarrier hadde jeg betalt mellom 240,- og 355,- pluss frakt fra boats til havna.

 

Mulig det er noe å tjene på jetcarrier. Skal tenke litt på den ja :yesnod:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Takker for svar,da blir det en bestilling over dammen...Kjøpte du gasket kits,eller enkeltdeler?Og evt fornøgd med kits'ene?

Dei 200 kr er vel noe av dette:

Fra posten.no:

Kr 217,- Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg. (Dette faller vekk ved Jetcarrier?)

Kr 109,- Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad*.

Kr 108,- Forenklet tollbehandling per oppdrag.

Kr 441,- Tollrefusjon (per søknad).

 

* Prisen dekker kostnadene knyttet til lovpålagte oppgaver som Posten må utføre: Ankomstbehandling, registrering av sendingen og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet.

Redigert av Koss1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar,da blir det en bestilling over dammen...Kjøpte du gasket kits,eller enkeltdeler?Og evt fornøgd med kits'ene?

 

Kjøpte pakningssett.

Bestod av 31 deler. Pakninger, o-ringer og simmerringer.

Er en del rimeligere enn å kjøpe en og en.

 

Har sluttet å sjekke priser i Norge.

Har tidligere kjøpt diverse følere til elektronikken og fikk da bakoversveis av prisene i norge.

Husker spesielt knocking sensoren koster 6500kr I norge og 1300kr på boats.

I norge regnet de 3ukers leveringstid da de måtte bestille delene fra Japan.

Boats måtte også det men jeg hadde de innen 2uker var gått.

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå begynner det å nærme seg litt mer arbeid her i gården.

Har vært og kjøpt meg en kompressor som jeg skal bruke til å blåse rent.

Har bestilt deler fra boats.net, venter de om en uke eller to.

Jeg får 131 deler derfra. Det ble så mange forde nåle legerene kommer en og en. Bestilte 80 av de tilsammen.

 

Hvor mange nåler går det på hver?

 

Jeg har også handlet inn "flytende pakning".

Det ble "Plastic Padding" sin "Gasket"

 

1028-100375_h.jpg

 

Beskrivelse:

Plastic Padding Gasket

Pakning på tube.

Temperaturer fra - 60 til + 250 grader C.

Erstatter eller supplerer pakninger av kork, filt, gummi m.m.

Tåler høye trykk, diesel, smøremidler, bremsevæsker, glykol og vann.

Brukes til motorblokker, bunnkasser, ventildeksler, kompressorer, vannpumper, hydraulikk, landbruksmaskiner m.m.

 

Er det noen som har erfaring med dette produktet?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Da har jeg begynt prosessen med å gjøre rent på de forskjellige plasser.

I og med at jeg har plukket fra hverandre alle deksler og skal skifte ut alle pakninger er det litt av en dritt jobb.

Har allerede brukt opp en boks med gasket remover og en halv boks med sitrus spray som jeg hadde igjen.

 

Det er ikke bare pakningsrester som jeg fjerner men en masse avleiringer etter saltvann i kjølevannskanaler. Det er det som er mest arbeid. Komme til i alle krinkler og kroker der det sitter saltrester. Det ser iallefall ut som saltrester. Hvite klumper...

 

Men nå er jeg i gang. Deilig å få hull på den bobla.

 

Fortsetter i morgen, og da har jeg handlet inn no mer verktøy som jeg tror kommer godt med.

-Forskjellige størrelser stålbørster. Både manuelle og slike til å montere på drillen. Er veldig forsiktig når jeg bruker de. Vil ikke kjøre de for hardt og risikere å ødelegge noe.

-Mer gasketremover og sitrusspray.

-Ett sett med hoggjern

-Vannutskiller til kompressoren

 

Kommer sikkert på noe mer.

 

Hvis noen har greie tips til denne prosessen er det bare å hyle ut.

Jeg har ingenting i mot å gjøre en vanskelig/kjedelig prosess lettere :wink:

 

Er det for eksempel et middel jeg kan dyppe disse delene/dekslene i for å gjøre rent?

Går det an å vaske de på noe måte?

 

Hadde vært litt gøy å fått det rent når jeg først har det åpent.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Pakningstoff: Yamaha Gasket Yamabond 5 (http://www.boats.net/index.php?p=product&id=880981&parent=8) skal vel gjøre nytten?sett bra anbefalinger,men,har ingen personlig erfaring med den.

 

Ang motorvask så har jeg levert inn min blokk til honing(var noen småstriper) hos motorverksted,og dei tar vask av blokk for en ca 500lapp,er vel et slags syrebad eller noe som blir brukt,kan vere en god erstatning til 3 timer med citrus-rens :)

 

(Følger denne tråden med argusøyne,da jeg begynner om 3 ukers tid på min motor...har bestilt ny veiv/lager, og forgasserkits til 2 stk 225 johnson motorer....)

Link to post
Share on other sites

Er det for eksempel et middel jeg kan dyppe disse delene/dekslene i for å gjøre rent?

Går det an å vaske de på noe måte?

 

En god varmvanns stimer + kraftig avfettings middel gjør susen, bare vær litt forsiktig med varmen ( har hørt om sylinder foringer som har løsnet og flyttet seg )

 

eller

 

scrubadubdub_4.jpg

Ikke min blokk

 

p7270589.jpg

 

Vann er ikke skadelig for motordeler... gjelder bare å få ut alt etterpå....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

dei tar vask av blokk for en ca 500lapp

 

Er jo et mulig alternativ når jeg kommer så langt. Holder foreløpig på med alle "lokkene".

 

Følger denne tråden med argusøyne,da jeg begynner om 3 ukers tid på min motor.

 

Legg ut bilder og skriv litt om det. Hadde vært gøy å se :smiley:

 

Varmt vann og mye zalo er fine greier
Vann er ikke skadelig for motordeler... gjelder bare å få ut alt etterpå....

 

Det var det jeg håpte på. Da skal de få seg en god ærlig vask :wink:

 

Ultralydvasking er bra

 

Hva er ultralydvask?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Alle metalliske materialer

Metallfilter

Ventiler

Motordeler

Steder som er vanskelig å komme til

Miljøvennlig

Skånsom for produktet

 

Rask, effektiv og miljøvennlig delevasking med ultralyd. Ved slik vasking sendes ultralyd inn i rengjøringsvæsken (normalt varmt vann med alkalisk vaskemiddel). Ultralydens høyfrekvente vibrasjoner skaper mikroskopiske kavitasjonsbobler i rengjøringsvæsken. Disse utsetter overflaten på den skitne komponenten for kraftige trykkbølger som effektivt løsner fett og urenheter. Rengjøring med ultralyd fungerer bra på steder som andre rengjøringsmetoder ikke kommer til, f. eks. Inne i hulrom og kanaler. Ultralydvask er en miljøvennlig løsning for å komme bort fra miljøfarlig triavfetting

 

Du finner sikkert noe på nettet

Link to post
Share on other sites

Da har det vært enda en dag med vask, vask og atter vask. Skikkelig kjedelig arbeid!

Har igjen brukt pakningsfjerner og hoggjern til å skrape av pakningsrester.

Kjøpte også inn et par stålbørster til drillen. De var greie å bruke i kjølevannskanaler for å fjerne saltrester og annet dritt.

 

Satte til slutt alle delene inn med avfetting og vasket de i zalovann.

 

De ligger nå og tørker forran ovnen.

 

Legger med noen bilder. Ikke alt for interessante bilder men...

 

p3010896.jpg

 

p3010895.jpg

 

p3010894.jpg

 

En del saltrester og annet møkk

p3010886.jpg

 

Litt mindre salt o.a.

Kan ikke få det helt rent. Da ville jeg hatt arbeid til over sommeren. Det er vel ikke meningen heller at det være det på disse plassene.

p3010901.jpg

 

p3010888.jpg

 

p3010898.jpg

 

p3010890.jpg

 

p3010891.jpg

 

p3010897.jpg

 

p3010900.jpg

 

Gleder meg spesielt til jeg skal begynne å vaske inn her. Not!

p3010893.jpg

 

 

Det var det for i dag.

 

I morgen skal jeg fortsette med demonteringen av veiva. Det er litt gøyere arbeid.

 

Er iallefall fornøyd med at det værste og kjedeligste vaskearbeidet er påbegynt :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Da er delene lagt i vann igjen. Lar de ligge ut dagen i eddik-vann.

 

I dag fortsetter jeg med demonteringen.

 

Har skrudd ut alle rådeboltene og demontert alle rådelagerene.

Her er jeg litt over halvveis.

 

p3020904.jpg

 

p3020905.jpg

 

 

 

Så løftet jeg ut veiva og demonterte de to veivlagerene.

 

p3020909.jpg

 

p3020907.jpg

 

p3020912.jpg

 

 

 

Finner ikke noen synlig skader på veiva.

Bare denne missfargingen. Er det noe å bry seg med? Burde jeg våt-slipe det vekk?

 

p3020908.jpg

 

 

 

Disse to gule injectorene som sitter under hvert sitt veivlager, er det fra autoluben?

 

p3020911.jpg

 

 

 

Når jeg først er inne på autoluben.

Her er vel det stedet der autolube-pumpen skulle vært koplet til veiva? Nederst i blokka. Det hullet som går ut til pumpa. Der var det ingenting.

 

p3020919.jpg

 

 

 

Og her er vel stedet på veiva. Den er der fremdeles. Altså den delen bak lageret som er "gjenget". Skulle drevet gått i de gjengene på en måte?

 

p3020921.jpg

 

 

 

Merket råder og stempler slik at de går tilbake i riktig sylinder ved montering.

Tok de deretter ut og la de fint på benken for videre operasjon.

 

taarnet.jpg

 

p3020917.jpg

 

 

 

Legger ved noen bilder av et par av sylinderene. De ser jo forholdsvis greie ut. Men tror jeg spanderer honing likevell.

 

p3020914.jpg

 

p3020915.jpg

 

p3020916.jpg

 

 

 

Jeg demonterte også ett av stemplene fra råden. Ville se hvordan det gikk for seg. Skal jo skifte nålelager når de kommer. Venter med å ta de andre fra hverandre til da. Det var 30 nåler i hvert stempel. Det vil si at jeg har bestilt alt for få nåler. Jeg kommer til å trenge 180stk., men har bare bestilt 80...

Må nok legge inn en liten bestilling til da jeg mangler et par andre småting også.

 

p3020918.jpg

 

 

 

Det var det for denne gang.

Nå tror jeg at jeg skal ned i garasjen igjen og muligens begynne å gjøre rent selve blokka :seeya:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Her har jeg tatt av autolube pumpa. Som dere ser mangler akslingen som skulle ha gått inn på veiva.

 

p3020923.jpg

 

Jeg blåste inn i hullet der akslingen skulle ha vært og da kom det luft ut der olja fra tanken skulle gått inn. Altså der den hvite guffa kom ut av tidligere.

Det vil si at jeg burde vel fjerne den pumpen og stenge igjen det hullet? Ellers vil det vel skvette ut olje fra den pumpen i tide og utide? Olje som vel egentlig skulle ha blitt transportert opp til toppen av blokka via disse hullene og slangen som beskrevet tidligere i tråden(se innlegg #56 & #60).

 

 

Jeg legger også med noen bilder av veiva

 

p3020929.jpg

 

p3020930.jpg

 

p3020931.jpg

 

 

Dette er nede på veiva. Her har det jo vært litt vann i bildet så det er litt rust. Den sitter ikke dypt. Regner med den er lett å få av.

 

p3020932.jpg

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått gjort litt igjen.

 

Den mye omtalte og anbefalte "OMC Gel Seal" er handlet inn.

 

p3070952.jpg

 

 

 

Ellers går det fremdeles i vasking. Har tatt for meg blokka i dag.

Gjorde først grovrent på alle pakningsflater med pakningsfjerner og sparkelspade.

Deretter fjernet jeg saltrester og kalk med stålbørste. Der jeg kom til iallefall.

Så la jeg hele blokka i eddikvann over natta.

Det løsnet opp veldig mye dritt.

 

I dag har jeg stort sett stått utenfor med en stamp fylt med zalo-vann og vasket blokka.

Vasket godt inni hver av sylinderene samt resten av blokka.

 

p3070943.jpg

 

p3070945.jpg

 

 

 

Etter det skyldte jeg godt i stamp nr 2 der det var rent vann.

Når det da hadde rent godt fra seg bar det inn foran jøtul-ovnen der det nå ligger og tørker.

Jeg satte også på en vifte-ovn som blåser "kald" luft inn for å få sirkulasjon.

 

p3070946.jpg

 

p3070950.jpg

 

 

 

Fyrer ikke så alt for hardt, da tror jeg det kan bli noe mye varme.

 

Etter den har fått tørket skal jeg sette den inn med oppbevarings ojle.

 

Til uka skal jeg ta med blokka inn på "sørlandet sylinderservice" og få den honet.

Det skal bli bra.

Delene fra over pytten ligger i tolla. De kommer nok i slutten av neste uke.

Skal da ta meg fri fra jobb for å få litt intensiv jobbing i noen dager.

Det er da det spennende begynner. Monteringen. Endelig!

 

Det var det for i dag :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...